petrasperspektiv

Alla inlägg under juni 2010

Av petrasperspektiv - 6 juni 2010 07:59

Sent igår kväll ringde J. Hon undrade om det hennes son fått veta på Msn stämde, att en kille här i stan drunknat. Jag visste ingenting och vi pratade en stund om det. Vi var överens om att man inte hittar på något sånt men att rykten har en tendens att fort bli sanningar i vår lilla stad.


Nu när jag satte igång dator och facebook stod det fort klart för mig att det är sant. En sextonårig pojke på min ena skola har alltså drunknat. Det är så hemskt och ogreppbart att jag inte finner ord. En mamma, en pappa och en syster samt alla andra runt pojken har nu en sorg som gör ont. Och ont kommer det att göra länge. Mina tankar finns hos dem. Jag önskar det fanns något man kunde göra men det gör det inte.


Hur ska jag nu kunna låta sonen och dottern fara iväg och bada själva? De brukar också bada vid det stället där pojken drunknade. Jag som precis börjat vänja mig vid tanken att jag måste släppa sonen, att jag inte kan ha koll hela tiden. Nu går jag tillbaka några steg. Jag vill inte släppa dem. Vad som helst kan ju hända...

Av petrasperspektiv - 5 juni 2010 21:07

Vilken dag! Maken väckte mig halv sju och det var väl kanske inte det bästa med dagen men nödvändigt om jag ville ha bilen resten av dagen.


Hem igen efter att ha lämnat honom på jobbet. Frukost och kaffe med altandörren öppen. Solen sken, himlen var blå, fåglarna kvittrade och grannarnas papegoja fick tuppjuck...men det var trevligt ändå.


Ganska snart var alla barn (egna och brorson) uppe och hade ätit frukost. Sonen for iväg på hockeymässa utrustad med dotterns kamera med sträng order om att fota ALLA snygga och kända hockeyspelare. Det gjorde han oxå...


Jag, dottern och brorsonen for till Eko enbart för att upptäcka att de öppnar klockan tio på lördagar! Why öppna överhuvudtaget? 10 är ju mitt på dagen. Dissade därför Eko och for tillbaka till Bromölla igen. Tänkte ta Markislagret istället. Gissa när de öppnade? Exakt. En affär till i fullständigt förfall. Det fick bli Maxi. Maxi kan man alltid lita på. En sväng inom skoaffären hanns oxå med innan det var dags för stranden. Såååå skönt. På land alltså. Bara den galna lilla 4-åringen badade. Han påstod att det var skönt men jag tror exakt vad jag vill om det:-)


Många sköna kommentarer har han levererat idag. Den skönaste av dem alla var:

-Ey mannen! Den sa han i tygaffären om en galge som hängde på fel ställe. Dottern och jag skrattade så vi nästan dog. Han berättade att det var en dagiskompis i Malmö som lärt honom det. Hmmm, bra att de snart ska flytta;-)


Just nu spelar han spel på www.ur.se, är jag lärare eller inte? Pedagogiskt så det förslår.


Vi andra tittar på en engelsk film. Eller ja, jag skriver ju. När jag börjar titta kommer jag inte att fatta nånting och de andra kommer att vara skitsura över att jag inte koncentrerade mig i början. Jag får försöka formulera frågorna som om jag har koll:-)

Av petrasperspektiv - 4 juni 2010 19:20

En mycket kreativ dag var det idag. Vi började i lite rörig anda men slutade i mer organiserad sådan. Visst är det saker som fortfarande hänger i luften men mycket har fallit på plats. Det är bra! Tänk så mycket som blir bra bara man diskuterar och resonerar tillsammans. Jag tror på det. Jag tror det är mycket bättre än om jag skulle komma med färdiga lösningar.


Väl hemma tog maken tag i grillningen, jag kastade mig en solstol, dottern tog skydd inomhus för hon skimrade i rosa och sonen var hos en kompis.


Efter ytterligare ett tag kom favobrorsonen W. Nyklippt med rosa och orange detaljer i håret, en hel fotbollsutrustning i väskan och ett oerhört glatt humör. Han älskar verkligen sina kusiner. Sonen dyrkar han till och med. Nu är de båda ute och spelar fotboll. Lyckan är total.


Jag ska alldeles strax gå upp och fixa till sängen han ska sova i. Givetvis i sonens rum. Allt annat är otänkbart:-)


Så nu håller jag fredag. Ha det gott alleman!



Av petrasperspektiv - 3 juni 2010 18:46

Tjena hallå!


Men hur gött är det här vädret?! Det vill till lite sol för att jag ska ha disciplin och köra hem i tid. Bara tio minuter efter idag. Mucho bra. Har legat och solat på altanen med en bra bok. Slumrade till en kort sekund men vaknade av att jag dreglade:-) ha ha.


Dagen har varit mycket bättre än gårdagen. Jag har knappt ens varit irriterad idag och det känns ju toppen.


Imorgon är det kompetensutvecklingsdag och det ska bli spännade. Det är massor med grejer att diskutera igenom och fatta beslut kring men jag tror det kommer att bli jättebra!


Imorgon kommer dessutom brorsonen. Det är kul! Vi hade egentligen tänkt fara iväg med husvagnen när han kommer men den här veckan har det inte funnits tid att städa och sommarförbereda en husvagn så det nöjet får vi ha en annan gång. Men, stadstur med glassbåtsbesök, studsmatta och annat smått och gott lär bli ganska poppis det med.


Fortfarande ingen som har en bil att sälja? Fy fasen vad tråkigt det är att hålla på och pussla för att få ihop det med bilen. Så om någon har en bil eller sjukt mycket fritid så att ni kan skjutsa mig eller maken så kan ni väl höra av er.


Nu ska jag sätta på lite kaffe och jobba lite inför morgondagen.

Av petrasperspektiv - 2 juni 2010 22:05

Vaknade imorse av att solen sken och himlen var blå. Härligt!


Varför är jag då på pissigt humör? Jo, jag känner mig sjukt stressad. På fredag är det studiedag och jag måste ha fått ihop "allt" innan dess. Dessutom känns det som om jag konstant går omkring och missar att göra saker. Är det något jag blir både frustrerad och ilsken av är när jag själv inte styr över mina göranden, vad som ska göras och när. Och när jag då lever i ett tillstånd där jag hela tiden löser akuta grejer då blir jag stressad.


Jag är en väldigt strukturerad människa. När jag pluggade var jag klar med uppgifterna veckor i förväg. Jag ville ha det så om något oförutsett skulle hända så att jag inte skulle behöva stressa. Just nu känns det som om jag inte kan strukturera utan allt bara far omkring. Både på jobbet och hemma.


Jag har försökt organisera städningen här hemma hundra gånger tror jag. Det faller varje gång. Nu ger jag upp. Jag plockar upp mina grejer. Resten av familjen får plocka upp sina. Men, ställer de inte upp och tar sitt ansvar tänker inte jag ta mitt heller. Inga skjutsar eller annan hjälp från mig. Ni märker vad tjurig jag är va?! Men det är faktiskt så att jag är uppgiven och det tar låååång tid innan jag blir det. Jag är rätt ilsken istället. Men, som sagt, jag orkar inte vara ilsken mer.

Av petrasperspektiv - 1 juni 2010 22:45

...men om ni känner för att motionera så ge er ut. Det är en jättehärlig kväll. Ljummet och skönt.


Jag såg nyss på vädret att värmen är på väg. Halleluja! Här ska pressas!


Kan man flytta ut kontoret på skolgården tror ni? Jag kommer att må dåligt om jag bara ska se solen genom fönstret. Våga vägra vara inne när solen skiner, det är mitt motto.


Jag har fler motton, bl.a Kan man fuska så gör man, det används vid diverse lekar på midsommar och så. Jag har också mottot Varför göra det idag som kan skjutas upp till imorgon, detta gäller vid allt hushållsarbete.


Nu, i säng, med boken. Kanske orkar en sisådär tio sidor idag nu när jag är pigg efter promenaden. Sov gott!

Av petrasperspektiv - 1 juni 2010 20:22

Sonen är hemma och familjen är fulltalig igen. Det är så skönt. Hur jag ska klara av att kidsen flyttar hemifrån är en gåta. Det kommer inte att gå. Jag har redan talat om för maken att han måste jobba dagtid/vardagar när den tiden kommer. Vem ska jag annars leka med?


Lång dag på jobbet (igen). Jag hade för avsikt att gå tidigare med tanke på övertiden igår men det sket sig för rektorn hade planerat annat. Vi hade nämligen personalkonferens och då måste man ju vara med. Även om det känns lite märkligt när man inte ens vet om man är kvar eller inte. Men men deltog gjorde jag.


Därefter for dottern och jag till Bromölla för att leta tyg och besöka second handen på Industrigatan. Något tyg hittade vi inte och second handen var stängd. Suck... Shoppade lite på Maxi istället;-)


Hämtade sonen på Strandängen. Lagbyte på gång...Trevligt sällskap under tiden jag kollade. Dottern satt i bilen och messen blev mer och mer aggressiva för varje gång. Hon uppskattade inte att vi inte hade så bråttom hem.


Nu har jag lagat och ätit middag. Kycklingkorv och tacobönor. Det är aktivitet i magen nu vill jag lova. Bönor är häftiga grejer. Men goda.


Nu ett svårt beslut; 30 minuter crosstrainer eller ut och gå. Vad tycker ni? Jag tror jag ligger här i soffan en stund och funderar på det.

Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards