petrasperspektiv

Alla inlägg under januari 2015

Av petrasperspektiv - 29 januari 2015 20:09

Det är så man låter när man håller på med systematiskt kvalitetsarbete. Då berättar man inte hur läget är just nu utan använder sig av lite mer formella ord. Eller inte;-) Så skadad har jag inte hunnit bli:-) Men en hel del systematiskt kvalitetsarbete har det blivit på sistone och mer ska det bli nu när vi ska gå in i analysfasen. Varje gång vi varit rektorsutbildningsträffar önskar jag att dygnet hade fler timmar och att allt bara skulle flyta i verksamheten så jag hade haft tid att göra ett så bra jobb som jag hade velat. Men det är många saker som måste göras och man måste vara lite av trollkarl för att få tiden att räcka till. 


Jaja, just nu ägnar jag i alla fall tiden till att titta på hockey. IKO möter Växjö i J18 Elit. Just nu leder Växjö men jag hoppas verkligen att det vänder. Sonen är inte med. Han har hjärnskakning. Igen. Väldigt obra. Man blir ju rätt nervös som mamma när sådant här händer och två gånger på ett par månader är lite för ofta för att jag ska tycka att det är okej. Det borde verkligen bli strängare straff på dessa jäkla fultacklingar vid sargen. 2 minuters utvisning står absolut inte i proportion till vad tacklingen gav för följder. 


Nu börjar matchen igen och jag måste nog koncentrera mig lite. Imorgon är det möte, utbildning, träning, AW med jobbet och sedan vila. Det känns som ett bra fredagsupplägg:-)

Av petrasperspektiv - 14 januari 2015 19:45

Japp, nu gäller det att röra sig så mycket som möjligt för imorgon bitti kommer jag nog att ha ont exakt överallt. Idag har nämligen jag, J, N och I varit på cirkelfys. Jag har utmanat mig själv att prova en ny träningsform i månaden och då lockade jag med mig de andra goa träningskompisarna. De hängde glatt på men jag kan säga att det var allt annat än glatt på träningen. Det var hårt, intensivt och svettigt och L som höll i den pushade på duktigt!

Nåväl, nu är ju det passet gjort och jag sitter nyduschad och nyäten i pyjamasen i soffan och då är man ju lite nöjd med sig själv:-)

Det kan till och med hända att det blir cirkelfys fler gånger;-)


Igår plockade jag, ytterst motvilligt, ner alla ljusstakar och stjärnor. Jag ogillar starkt momentet att plocka ner dem för de sprider ett så väldigt behagligt och mysigt sken. Nja, man kan säga att jag fasar ut dem lite mjukt för i uterummet och i trappen uppe är de fortfarande kvar. De ska maken få plocka ner när han kommer hem för jag känner att jag kanske inte är beredd på att riskera livet för att jag måste klättra för att få ner grejerna och så ger det ju mig en bra anledning att ha dem kvar;-)


Igår skickade jag in ett arbete för granskning till universitetet. Så himla gött det är att klicka på send-knappen. Förmodligen finns det en hel del att ändra men just nu slipper jag i alla fall att tänka på arbetet i ett par veckor. Synd då att jag har fem (5!!!) böcker att läsa inom loppet av två veckor varav en ska vara läst och reflekterad kring för när

vi träffas är det examination på den boken i form av ett litteraturseminarium. Tur att boken i alla fall visar sig vara intressant. 


Nähä, lite kaffe nu och så tror jag minsann att jag ska se om det är något vettigt på tv. Förmodligen är det inte det när jag nu för en gångs skull vill titta...Fast då läser jag eller stickar lite. Det funkar det också:-)

Av petrasperspektiv - 10 januari 2015 20:46

Full storm ute! Ibland blåser det till så det känns som om fönsterna bågnar. Hoppas alla takpannor ligger kvar imorgon och att planket in till grannen inte är alltför snett...


Idag har varit en lugn dag. För det första sov vi ganska länge. Det var skönt efter gårdagens After work tillsammans med vännerna. Inte för att vi var hemma särskilt sent utan mer för att vi är ganska orutinerade;-)


Det blev en sväng in till Kristianstad där en del ärenden uträttades men det var ju inte direkt något trevligt väder att hoppa ur bilen i så vi vände hemåt igen så snabbt det nånsin gick. Väl hemma igen blev det en vilostund på soffan, matlagning, hockey på tv och ett (eller fler;) glas vin. Så länge vi har strömmen kvar och inget obehagligt händer är det lite mysigt att höra vindarna ute och sitta här inne med tända ljus. 


Igår och idag har jag haft träningsfritt. Man ska ju inte överdriva;-) Men imorgon är det dags igen. Då är det styrketräning med J som gäller. Gött!





Av petrasperspektiv - 7 januari 2015 21:31

Japp, då var vi igång igen efter jullovet. Ja, jag har ju varit igång hela lovet också men jag har varit igång på egen hand. Idag var det liksom fullt ös tillsammans med en massa andra. Intensivt och roligt:-)


Igår råkade jag nämna för maken att jag funderar på att ta upp springandet igen. Jag mår så psykiskt bra av att känna mig som en löpare. Jag känner mig liksom hurtig och käck och jag antar att dte är bra för min själ. Det känns så i alla fall. 

I vilket fall så jobbade jag över en timme, kom hem, föll i soffan, powernapade i cirka tre minuter och DÅ säger maken att han är redo för en springtur. Eeehhh, vi kanske kan ta det en annan dag tyckte jag men det tyckte INTE maken. Sagt och gjort, det var bara att byta om och så ut på de snorhala gatorna. Vi varvade spring med powerwalk och det kändes riktigt bra. Hoppas det fortsätter att kännas så:-) 



Av petrasperspektiv - 6 januari 2015 16:04

Det har ni garanterat. Hört den förut alltså. Meningen jag menar är: "Nu jäklar ska jag ta tag i mitt liv."  

Det har så gott som aldrig funkat att säga det men det hindrar tydligen inte att jag säger den igen med jämna mellanrum. Nu är det alltså dags igen att ta tag i mitt liv. Jag har tagit tag i träningen och sköter numera den, i mina ögon, exemplariskt. Nu är det alltså dags att ta tag i kostfrågan. Jag har under de senaste veckorna intagit en mängd choklad och andra onyttigheter som förmodligen hade kunnat mätta ett mindre land så att nu arbeta bort sötsuget kommer inte att bli lätt. Men, vem har sagt att allt ska vara lätt? Det är bara att bita ihop.


Jag försöker sätta upp vettiga, roliga och utmanande mål för mig men ibland är jag för smart för mitt eget bästa...Om jag till exempel lovar mig själv en Odd Molly-kofta om jag följer kostschemat slaviskt men sen inte följer kostschemat slaviskt så hittar jag en annan alldeles rimlig förklaring till varför jag ändå ska ha Odd Molly-koftan;-)


Jag har lovat mig själv att pröva på en ny träningsform i månaden. Det är verkligen ett jättebra löfte för en som ogillar nya saker. Det är en riktig utmaning att ta sig an liksom. Det är bara det att det just nu pågår en jättediskussion i min hjärna där den goda sidan säger "att kom igen nu, du kanske verkligen gillar den nya saken" medan den onda (rädda) sidan säger att "det behövs kanske inga nya träningsformer. Vem har sagt att det är fel på de gamla?" Ni fattar, det är lite rörigt i huvudet just nu och det bästa vore kanske om jag slutade tänka så förbaskat och bara gjorde saker. 



Av petrasperspektiv - 4 januari 2015 21:03

De bästa med ledighet är att jag varvar ner och blir lite lugn. Det sämsta med ledighet är att jag inte får ett dugg gjort, eller rättare sagt så tar de sakerna som i vanliga fall tar två timmar att fixa en hel dag att avverka. Både bra och dåligt är att jag kommer in i ledighetslunken och skjuter upp allt som går att skjuta upp till morgondagen och så blir jag beroende av ledighet. Så pass beroende att jag på allvar tänker att jag måste hitta ett annat sätt att försörja mig som innebär att jag kan få arbeta hemifrån och i ett annat tempo än det jag håller i vanliga fall. Det riktigt sjuka i de tankarna är att jag förmodligen hade tråkats ihjäl av att gå här hemma hela dagarna och förmodligen hade jag inte fått mycket gjort heller...


Nåja, imorgon är det jobbdags igen. En kombination av rektorssamarbete och rektorsstudier hade jag tänkt mig. Sen är man ju ledig igen. Hehe, det gäller ju att mjukstarta och den här veckan är verkligen en mjukstart:-)


Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards