petrasperspektiv

Alla inlägg under juni 2016

Av petrasperspektiv - 28 juni 2016 01:22

...ringde klockan i vanlig ordning kl sju. Tro inte att vi frossar i sovmornar på något sätt. Icke sa nicke. Vill man ha sol och fint väder gäller det att masa sig upp på mornarna för framåt eftermiddagarna kommer det, så gott som varje dag, in moln, regn, blixtar och dunder.
Idag var vi alltså uppe med tuppen och for iväg till stranden i Fort Meyer. Den var enorm. Sanden var ljuvlig och vattnet var marginellt svalare än igår och det klassar jag som bra. Men, eftersom vi är kinkiga med det där med sand så gav vi det några timmar innan vi for hem till vår egen villa och pool. Här har vi sedan poolhängt och umgåtts ända fram tills att molnen tornade upp sig. Det var då maken kom på att vi kunde gå en runda till närmsta affär. Den ligger ungefär en kilometer bort. Sagt och gjort. Vi är ju hurtiga svenskar som verkligen INTE tar bilen en sån liten pluttsträcka. Fast det beslutet ångrade vi när himlen öppnade sig och vi var långt hemifrån. Vi kom hem som dränkta katter med en ny förståelse för det där med att ta bilen överallt:)
Nåja, nu är vi hemma och maten är på gång. En dusch nu och så är jag som en ny människa igen.:)

Av petrasperspektiv - 26 juni 2016 21:24

Just nu lagar maken mat, sonen vilar och jag och dottern hänger i uterummet och kollar fb och annat livsnödvändigt. Lite moln med tillhörande regn drar förbi just nu och ger oss lite bra och välbehövlig solvila. Imorse var vi nämligen bland de första på plats på stranden på Captiva Island. Det är en enorm sandstrand vid Mexikanska golfen och nu har vi badat där också.
Jag brukar fnysa när folk säger att det är varmt i havet för i Sverige är det aldrig VARMT bara mindre kallt. Men idag har jag upplevt ett varmt hav. Det svalkade absolut ingenting men jag blev ju i alla fall blöt så när det då och då kom en liten vindpust så kändes det som en plutteliten svalkning.
Efter fyra timmar lackade vi ur på all jobbig sand och körde hem till huset och nu är vi alltså här. Maten är klar och droppar stora som decilitermått faller utanför:)

Av petrasperspektiv - 23 juni 2016 23:52

Nu har vi installerat oss i huset i Cape Coral. Vi körde en sisådär 20-25 mil och det var en trevlig resa för Maggan (som vi döpt vår gps till)valde en rutt som gick igenom en hel massa olika samhällen. Väl framme dumpade vi väskorna i huset och sen for vi till närmsta Walmart och handlade på oss en massa mat. Det fanns en miljon saker av allt att välja på så det tog lite längre tid än önskat med tanke på det låga blodsockret i våra kroppar;) men nu har vi fått mat, bytt om till bikini och badat några gånger i den ljumma poolen. Nu ligger jag här och njuter av livet och har den här utsikten. Sämre kan man definitivt ha det:)

Av petrasperspektiv - 22 juni 2016 03:48

Vi har det bra. En del moln skymmer solen men det är ändå riktigt varmt och soltillfällena räcker till för att jag ska vara nöjd.

För tillfället befinner vi oss på Avanti Resort i Orlando. Vi har sett några saker som idag när vi fick en guidad tur på ett Titanic-museum och så har vi shoppat som tokar på outleten strax utanför där vi bor men framförallt har vi dragit ner på tempot och legat vid poolen. Det var välbehövligt efter tempot som råder i New York. Jag hade önskat lite tystnad också eftersom det var en sådan sjuk ljudvolym i NY men med rummet riktat mot en fyrfilig motorväg och en ac på rummet som låter ganska mycket är det allt annat än tyst här. Men det är i alla fall lite tystare än i NY:)

Vi har ätit på Taco Bell och trots att det är en snabbmatskedja måste jag säga att jag tyckte det var riktigt gott! Dessutom har vi ätit buffé, både lunch och middag men inte på samma dag;) på ett ställe i närheten och det var verkligen en kul upplevelse. Det gav oss chansen att smaka de typiskt amerikanska rätterna. En del grejer var riktigt goda men en del var bara konstiga. Ett exempel var något med potatis som man hade toppat med marshmellows (stavas det så?!). Himla skum rätt... Macaroni cheese däremot är galet gott. Och vill ni veta vad amerikanarna verkligen är mästare på så är det dessertbuffé. My God vad mycket gott. Jag skulle nog kunna leva på det:)

Nu chillar vi på rummet. Jag har precis bokat boende de tre sista nätterna på semestern som ska tillbringas i Fort Lauderdale. Det blev ett fint hotell precis vid stranden och det känns verkligen toppen att avsluta med ett sånt boende. Maken har kollat kartan och uppdaterat sig inför resan till Cape Coral på torsdag och sonen och dotterna håller på med lite av varje. Just nu kollar de Disney Channel. Jag antar att man aldrig blir för gammal för det:);)

Av petrasperspektiv - 17 juni 2016 02:15

Nu har jag haft semester i en vecka (och 1 dag) och när jag tänker på vad den veckan har innehållit blir jag nästan mållös, och det händer inte ofta;)

I torsdags förra veckan packade vi in oss själva, mamma, dottern och en massa nödvändig packning för avfärd till Oskarshamn där sonen anslöt till oss. Vi checkade in på hotellet innan vi träffade övriga studentföräldrarna som vi fixade till festlokalen tillsammans med.

Fredagen började supertidigt för sonen skulle vara på champagnefrukost 7:30 och innan dess skulle han styla sig, äta hotellfrukost OCH fotas i parken. Det var lite snärjigt men vi hann med allt:)
Sedan följde en fredag i firandets tecken och festandet slutade inte förrän sent på kvällen/natten. Det en suveränt rolig fest vi hade för våra killar (vi var fyra familjer som slog ihop vårt studentfirande) och jag hoppas alla hade lika roligt som jag:)

På lördagen städade vi det sista i lokalen och besökte ljusfabriken innan vi for hem mot Sölvesborg och tvättmaskinen för nu skulle det sista tvättas och jag skulle börja packa inför USA-resan. Jag har aldrig någonsin varit så sen med att packa men det verkar, hittills i alla fall, som att inget är glömt.

På söndagen trängdes vi med mängder av rockare på stationen när vi tog tåget till Kastrup. Flyget gick superbra, mycket lättare än väntat att flyga i åtta timmar. Efter en tvåtimmars shuttlebus-tur var vi framme vid hotellet. Sen har vi tokturistat så gott som hela tiden. Det känns som om vi har sett allt. Så är det förmodligen inte men vi har i alla fall sett allt vi hade på listan att se.

Nu laddar vi för att packa igen för imorgon tar vi flyget till Orlando. Morgondagen räknas som en resdag och på lördag önskar jag mig jättemycket sol så att vi kan få en heldag i lathetens tecken och bara ligga vid poolen och slappa. Det känns som om mina fötter behöver det:)

Av petrasperspektiv - 15 juni 2016 03:13

Idag vetitusan hur många steg vi gått. Men frågar man mina fötter svara de nog en triljon eller nåt. Harrejisses vad ont det gör i fotsulorna!

Vi hade hört att det var klokt att vara vid Empire State Building när de öppnade så sagt och gjort; Vi lämnade hotellet vid strax efter halv sju för att till fots ta oss dit. Det gick snabbt och lätt till skillnad från när vi gick samma sträcka nu ikväll och trängdes med tusentals andra.

Hissen upp var en upplevelse i sig. 86 våningar tog den i ett nafs och när jag tänkte på hur högt upp vi var snurrade det till i skallen. Det är verkligen jättekul att ha upplevt utsikten men det var väldigt skönt att stå nere på trottoaren igen.
Men tro inte att det var klart med höga byggnader. Nixelipix, planerarna i familjen (dottern o maken) hade bestämt att vi dessutom skulle upp på Top of the Rock vid Rockfeller Center. En hisstur till alltså... Och en fantastisk utsikt. Obeskrivlig faktisk. När jag stod där kunde jag inte se längst ner på husen runt omkring. Då är det högt!

Vi har sett Obama idag! Eller ja, vi har sett kortegen och de bilar där han satt i en av dem. Det var vid FN-skrapan och visst var det väl lite häftigt?!

Ground zero, New York Public Library, Brooklyn Bridge, Broadway, Time's square, Battery Park, Wall Street och en rundtur genom China Town, Soho mm har hunnits med. Enda vilan har varit när vi har lånat toa/köpt kaffe/och surfat på Starbucks. Fullständigt fullproppade av intryck har vi landat på hotellet nu. Nu blr det en dusch och sen blir det inte mer gjort idag.

Imorgon ska vi cykla i råttparken (Central Park) som jag har velat så länge. Med tanke på mängden råttor som finns där är jag lite skeptisk men jag tänker att de inte kan nå mig uppe på cykeln.

Dessutom ska jag och Annie på musikal! Book of Mormon, ska ses och det ska bli så himla roligt!

Av petrasperspektiv - 14 juni 2016 01:20

Äventyret är igång och hittills har följande saker hänt:
Som jag misstänkte var tågstationen knökfull i söndags förmiddag när vi skulle ta tåget till Kastrup. Men, en strategisk placering och lite jävlar anamma gjorde att både vi och väskorna fick plats. Bra det:)
Tåget var i alla fall framme på Kastrup i tid och eftersom man ju aldrig vet hur det ska bli med den saken och därför åker med rejäl marginal så hade vi jättegott om tid. Tiden är inte särskilt svår att få att gå på Kastrup så det var inga problem.

Flygresan hit tog drygt sju timmar och det var faktiskt inte så farligt. Med en egen ipad med filmer och annat så finns det sysselsättning. Dessutom slumrade jag till ett par gånger. Väl framme på JFK Airport hittade vi direkt disken med typ shuttlebussar som vi hade bokat transfer via. Kvickt och lätt löstes allt och sen var det bara att vänta. Och vänta fick vi göra. Först en timme på att skjutsen skulle dyka upp och sen följde en två timmars helt galen färd genom New York för att lämna av alla som åkte. Givetvis lämnades vi sist... Suck. Då var jag så trött att jag hade kunnat somna ståendes. Jag hade ju varit vaken så gott som ett helt dygn...

Idag har vi börjat utforska New York och det är verkligen ett häftigt ställe med massor av häftiga saker att titta på. En mindre häftig sak är råttorna i Central Park. Jag är hysteriskt rädd för möss så ni fattar vad som händer om jag stöter på en råtta?! Jag får snudd på panik. Håren reser sig över hela kroppen, flyktbeteendet kommer fram och idag märkte jag att jag börjar gå tå. Som om råttan inte hade kunnat röra mig då. Fy fasen! Jag hade sett framför mig att vi skulle picknicka i Central Park. Jag tror inte det...inte när jag redan under första dagen har sett 2-3 råttor där exakt noll av dem verkade rädd för människor.

Nu är vi på hotellrummet. Sonen och maken pallade inte med tidsskillnaden och sover sött. Dottern och jag håller på med viktiga saker; håller oss uppdaterade på sociala medier:)

Av petrasperspektiv - 8 juni 2016 21:29

...semestern men nu är det alltså dags. Den inleds med några dagars studentfirande för nu är det sonens tur att ta studenten. Min lille plutt har blivit stor. Typ vuxen.


Nu ska han alltså firas och vi firar tillsammans med den närmsta familjen och tre av sonens bästa vänner i O-hamn och deras familjer. Vi kommer alltså att bli ett rejält gäng och jag tror det kommer att bli en himla rolig fest! Det känns som att vi har bra förutsättningar för det:-)


Har jag förresten nämnt att jag är ledig till den 4/8? Ja, jag ska in och jobba 7-9/7 med examensarbetet tillsammans med kollegan P men det väljer jag att inte tänka på just nu. Just nu tänker jag att jag är ledig i nästan två månader. Helt sjukt. Så länge har jag inte varit ledig sedan sommaren 2009. Åh, vad jag ska njuta!





Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards