petrasperspektiv

Alla inlägg under augusti 2012

Ont

Av petrasperspektiv - 31 augusti 2012 18:36

Jag har ont i huvudet för andra eller tredje dagen i rad. Det är det gamla vanliga med värk över höger ögonbryn som sen strålar utåt. Skittråkigt. Särskilt när tabletter inte funkar. Jag tror nog att det beror på stress för helgen är tokplanerad in i minsta detalj, jag har en dag att jobba innan det är semesterdags och på den dagen skulle jag behöva trycka in en tre, fyra dagars jobb och så måste jag planera packning för så många olika aktiviteter. Vi ska ju tillbringa rätt mycket tid i ishallar, vi ska träna varje dag, vi ska förhoppningsvis kunna sola lite, ut och äta, shoppa och turista. Och utöver allt detta ska jag planera för en direktresa till Sthlm där alla rektorer som är inblandade i ma-lyftet ska utbildas. Och jag som tycker det är stressande att packa i vanliga fall...

Snart bär det alltså iväg till TV-pucken i Karlskoga. Sonen är uttagen till Blekingelaget och jag och maken är minst lika glada över det som sonen själv. Detta är ju en grej han drömt om sedan han var en liten kille. Så himla roligt!



Av petrasperspektiv - 29 augusti 2012 17:36

Jag har precis vaknat från en slummer i solstolen. Det var underbart skönt att få ligga där och lapa sol och värme. Mera sånt!

Snart ska jag äta och efter det är det dags för föräldramöte på sonens skola. Ska jag vara helt ärlig hade jag hellre varit hemma och tittat på en film eller läst en bok. Men, det är bara att bita ihop och gå iväg. Det brukar alltid vara trevligt när man väl är på plats.

Dotterns dans har dragit igång så henne ser man inte röken av. Sonens hockeylediga dag är idag och då passar han på att styrketräna. Inte så lik mig i det avseendet;)

Jag hoppas i alla fall att vi strålar samman i soffan ikväll och att vi hinner prata lite med varandra.

Av petrasperspektiv - 28 augusti 2012 19:07

Nej, jag har inte gjort några tavlor, inte på något av de båda sätten, men jag har hängt upp tavlor. Plötsligt händer det och nu ikväll var några månaders tankearbete över och en tavla hängdes upp i köket. Några ljusgrejer hängdes upp i hallen och i sonens rum hängdes en trafikskylt (!) upp. Han hade visst hittat den och jag kunde inte motstå en "förbjudet-att-stanna-skylt" ovanför hans säng;).


Utöver detta ryck med skruvdragaren har jag betalat räkningar. Denna tråkiga syssla. Tänk att få behålla de pengarna, bara en månad. Det hade varit gött.


Nu ska jag hänga upp en massa vittvätt och sedan vill jag gå en runda. Även om det är mulet så är det ju varmt och jag har lovat mig själv att utnyttja dessa sommarkvällar. För det är faktiskt sommar ännu, även om det inte känns så hela tiden. Vår korta sommar i Sverige får inte på villkors vis bli kortare än nödvändigt. Våga vägra höst!



Av petrasperspektiv - 27 augusti 2012 21:45

Eftersom det är lite körigt på jobbet nu har jag verkligen bestämt mig för att jag ska klara av att hantera alla krav och se till att arbetsbördan är åtminstone rimlig. Måtte då inte alla dagar vara som idag när jag har fart från den ena grejen till den andra, kissat när det har varit kris, druckit kaffe på möten för det har inte funnits tid emellan och ätit yoggi med gaffel för det fanns ingen ork att gå upp till andra våningen för att hämta en sked. Man kan klara enstaka sådana dagar men blir det en vana är det inget kul. Jag blir inte kul då. Då blir jag bara trött och gnällig med noll tolerensnivå. Och det är inte kul. Allra minst för mig själv men säkert inte för omgivningen heller även om jag anstränger mig till det yttersta för att inte låta min trötthet gå ut över någon annan. Räddningen är goa kollegor och kloka människor i ens omgivning som kan ge en lite energi när ens egen håller på att sina. Lika viktigt är det att jag kan ge andra energi när deras sinar. Som vanligt handlar allt om relationer och bemötande. Alltid lika viktiga grejer.





Av petrasperspektiv - 26 augusti 2012 22:23

Ja, så snabbt gick den. Jag hann knappt blinka.


I fredags var det golftävling i SIKs regi. Jag deltog inte eftersom jag får ångest av tävlingar. Däremot får jag inte ångest av att äta så i grillbuffén efteråt deltog jag. Mycket gott:) Extra kul var att maken vann hela tävlingen. Duktig!


I lördags mötte A-laget TAIFs J-20 elit och då var vi så klart där. Tyvärr blev det stryk men det var underhållande ändå.

Senare på lördagen var vi på Norje camping och grillade med R, M och deras barn. Väldigt trevligt!


Idag lyxade vi till det med sovmorgon. Jag sov som en stock till halv nio när fågelläten väckte mig men halv nio är ju underbart att sova till. Då gjorde jag frukost och sedan väcktes resten av familjen. Lite senare stack vi iväg till Tingsryd där Blekingelaget mötte Smålandslaget och fick stryk med snöpliga 6-5. Det kunde lika gärna varit Blekinge som vann.


Efter matchen for vi hemåt för att ha styrelsemöte och det hade vi till halv tio. Nu är jag trött som en gnu och ska minsann gå och lägga mig. Veckan som kommer är sjukt inplanerad och att jag ska ha semester veckan därefter är just nu mer stressande än lockande. Får väl se om jag kan få styr på saker under veckan som kommer.


Gnatt:)

Av petrasperspektiv - 24 augusti 2012 20:24

Idag var jag ju, som jag nämnde igår, på integrationsprojekt i Karlshamn. Vi arbetade vidare med projektansökan och kom in i intressanta diskussioner. Bland annat pratade vi om begreppet "nyanlända". I min värld innebär det precis just det. Dvs, nyanlända. Som i "precis kommit till Sverige". I byråkratispråkets värld betyder nyanlända att man fått uppehållstillstånd och gått igenom etableringsfasen på två år. DÅ blir man nyanländ. Är det bara jag som tycker att det är en ologisk definition?


Eftersom den bästa maken i världen både hade städat och handlat den här veckan kunde jag unna mig lyxen att vila. Och det behövdes. Jag var trött på gränsen till medvetslös så soffan lockade. Och som vanligt hade den en sövande effekt på mig. En powenap på soffan är aldrig fel:)


Sonen har varit krasslig idag. Som den elaka mamman jag är trodde jag inte att det var så farligt imorse när han klagade på halsont utan tvingade upp honom för att äta frukost i hopp om att halsontet skulle försvinna. Det gjorde det inte så han gick och la sig igen. Sen väckte jag honom kvart i tre... Då flyttade han ner på soffan. Jag kanske inte ska vara så hård nästa gång...


Dottern är på väg hem från Göteborg där hon varit med klassen. Det verkar som att de har haft toppendagar. Jag erbjöd mig att hämta i Bromölla men det var några andra föräldrar som redan erbjudit sig så jag får väl ta ett glas vin då;)


Förresten fick jag veta idag att mitt bloggande startat rykten. Vi var ju på bröllop förra helgen och jag skrev bara första bokstäverna i namnen på brudparet utan att tänka på att det fanns ett till par det passade in på. Tjoffellibang, så var ryktet igång och folk ringde till paret som INTE hade gift sig och frågade hur bröllopsnatten varit. Halleda så galet det kan bli;)


Imorgon är det hockey i Sölveshov! Kom dit vettja. Det är riktigt trevligt där!

Av petrasperspektiv - 23 augusti 2012 18:57

Jaha, då har jag varit igång och jobbat i tre veckor. Under dessa tre veckor har jag varit tvungen att klä mig lite ordentligt. Inte så där överdrivet fint men åtminstone vettigare än jag klär mig när jag måslar omkring hemma eller på stranden. Detta innebär att jag redan tröttnat på mina kläder och känner ett stort behov av att förnya garderoben. Några piffiga klänningar eller tunikor eller liknande hade gjort garderoben mycket roligare. Jag meddelade dottern, som är i Göteborg, att om hon såg något som fullständigt skrek "Petra" så skulle hon slå till direkt. Hoppas:-)


Alldeles nyss gjorde jag ett jättekap. Ellos hade sms:at ett erbjudande om 50% på dyraste varan. Eftersom vi letar taklampor till köket gick jag in och letade på nätet och hittade precis en sån jag vill ha. Och dessutom betalar jag bara halva priset. Sånt gillas.


Imorgon ska jag och kollegan U till Karlshamn på Integrationsprojektsträff. Kul! Fast alldeles nu i skrivande stund kommer jag på att jag glömde mappen på jobbet. Suck. Hoppas det är bättre ordning på U.



Av petrasperspektiv - 21 augusti 2012 21:01

Jag sitter i Stålhallen i Olofström. Sonen tränar och jag och maken har precis gått en låååång och härlig runda. Det som slog mig var att jag aldrig varit någonstans förut där man byggt hela kvarter med exakt likadana hus. Det brukar liksom vara lite blandat med byggstilar. Men inte här. Likadant är det genomgående. Kan undra varför.

Behöver jag säga att jag skippade body balancen? Jag fick sån ångest av att ha tillbringat hela dagen inomhus att jag var tvungen att få vara ute. Därav den lååånga rundan i Olofström.

Det här är ju mina barndomstrakter så minnena ploppade upp lite här och där. Märkligt att backen jag upplevde som enorm när jag var liten nuförtiden är plutteliten och det knappt var någon lutning i backen där jag lärdemig cykla med pappa på pakethållaren. Nostalgiskt var det i alla fall.

Nu ska jag kolla på hockey:)

Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20 21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards