petrasperspektiv

Alla inlägg under april 2017

Av petrasperspektiv - 8 april 2017 17:23

För två veckor sedan strosade Annie och jag omkring på Drottninggatan i Stockholm, staden jag gillar näst mest i Sverige. Vi småpratade, gjorde instick i en del affärer, stannade och tittade i skyltfönster, led med tiggaren som låg på knä i en outhärdlig ställning, pratade om när vi skulle äta och vad vi var sugna på. Det kunde lika gärna ha varit igår. Då gick hundratals, kanske tusentals, människor på Drottninggatan och gjorde förmodligen precis som jag och Annie. Skillnaden är att igår bestämde sig en galning för att släcka livet för ett antal människor och orsaka smärta för åtskilliga fler som nu saknar nära och kära och de som igår tvingades se hemska scener. Det är så fruktansvärt och så ledsamt och tårarna bara rinner när jag följer sändningarna på tv. 


Den lilla ljusglimt jag ser i det som hänt är hur människor verkligen öppnar upp och vill hjälpa medmänniskor genom att erbjuda skjuts, mat, kaffe eller en sängplats. Det är verkligen fantastiskt fint och generöst. Det visar värme och medkänsla. 


Den mörka sidan av det som hänt såg jag av misstag när jag tidigare idag hamnade jag i en tråd på fb där några hade valt att dels spekulera en massa och dels bestämma sig för vilken slags bakgrund den som är skyldig till dådet har. Då jag blir verkligen ledsen, trött och besviken och jag skulle vilja ge mig in i diskussionen och tala om att jag tycker de är vidriga som ens försöker vinna politiska poäng i en situation som denna. Fy f-n säger jag. Hade jag trott att det hade gjort någon som helst nytta så hade jag skrivit något men när jag läser kommentarerna så förstår jag att det är hopplöst. Det här är inga människor som skulle lyssna på vad jag har att säga, refleketera över det för att sedan kanske överväga att byta åsikt. Jag valde att bara lämna tråden och sprida mina åsikter så här istället. Det jag vill nu är att vi sörjer det som hänt tillsammans och att vi kraftfullt fördömer det som hänt men också att vi fortsätter att visa empati, omtanke och medkänsla och att vi visar att vi bryr oss om varandra. 

Av petrasperspektiv - 4 april 2017 21:15

...om hur livet ter sig just nu kan väl kanska vara lite kul. 


På jobbfronten är det mycket varierat. Just nu håller jag på med nästa fas i integrationsarbetet, dvs att försöka organisera för bra mottagande, undervisning och kunskap kring våra olika styrdokument nu när trycket inte längre är lika hårt med nyanlända men vi fortfarande har många elever som behöver inkluderas i våra olika verksamheter på ett sådant sätt att det gynnar dem både kunskapsmässigt och socialt. 

Jag håller också på att starta upp ytterligare en förskoleavdelning. Eller, jag kan inte påstå att jag gör så mycket mer än att svara på lite olika rent praktiska frågor. Nixelipix, arbetslaget är flitiga som myror och kreativiteten och klokskapen bara flödar. Riktigt roligt! 


Idag har jag och chefen varit på en heldag i Växjö med en massa samordnarkollegor i Skolverksarbetet och deras huvudmän. En och annan bra tanke föddes i möten med andra och så hann det ju avhandlas en hel del i bilen dessutom. Himla bra!


På privatfronten är det lite lugnare. Lite grann ofrivilligt lugnare eftersom jag har ställt till det i ryggen på träningen när jag lyfte tyngre än vad som var bra för mig och min rygg. Jag försöker sköta träningen så gott det går ändå men lite tröttsamt är det ju när det gör ont.


Sonen bor ju hemma igen numera och det är ju bara jättehärligt! Sällskap vid matbordet och i soffan på kvällen är helmysigt och när han dessutom hänger med och veckohandlar och hjälper till att bära de tunga kassarna då är det helt suveränt att han bor hemma igen:-)


Jag tror jag berikar hans liv lite också faktiskt för jsut nu sitter vi och tittar på Superskaparna på 7:an och helt ärligt tror jag inte att han hade hittat det programmet utan mig;-)

Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards