petrasperspektiv

Alla inlägg under oktober 2012

Av petrasperspektiv - 31 oktober 2012 20:55

...tillsammans med kollegor i personalrummet blev det idag. Underbart! Det var verkligen länge sedan jag satt i lugn och ro och drack kaffe. Det brukar mest bli en kopp snabbkaffe vid skrivbordet. Nu är inte meningen att låta gnällig för så klart har jag kunnat ta kafferaster men jag har prioriterat. Och då prioriterar jag bort rasten för istället kanske hinna beta av en tio, femton mejl eller bocka av någonting på att-göra-listan. Sån är jag. Jag borde skärpa mig. Jag tror faktiskt jag ska jobba på det.


För övrigt präglas mitt liv just nu av trötthet. Jag är ta mig sjutton trött hela tiden. Förmodligen är det brist på friskluft men det kan ju vara mörkret också. Inte vet jag men jag kan ju börja med att masa mig ut en stund varje dag.








Av petrasperspektiv - 30 oktober 2012 22:04

Kollegan visade mig innan idag hur jag skulle göra i Excel för att programmet skulle räkna ihop summor jag behövde för att kunna jobba med lärarnas nya löner. Jo tjena, det funkade ju så där när jag nu satt här hemma. Men inte fasen är jag tjurig. Nixelipix, jag struntar helt enkelt i de flashiga hjälpmedel Excel har att erbjuda och plockar fram iPhonens miniräknare istället. Det är grejer det;). Nu har jag räknat klart och känner att siffrorna snurrar i huvudet på mig. Då är det bara kvar att fylla på kalendern i mobilen så att den synkar med kalendern i Outlook. Det jag hade raderades innan idag och behöver återställas. Det är mycket att mecka med i teknikens värld;)


Jag, J och dottern for iväg till Näsum idag för att spana in Lilla Längan som säljer kläder. I Näsum! Det fanns en del fint där men inget som passade mig. Men det var inte sista gången jag var där. Absolut värt ett besök.


Imorgon är det jobbedags igen och jag hoppas hinna med ännu fler saker då. Mitt mål är att beta av HELA att-göra-listan innan veckan är slut. OM jag blir klar i tid kanske jag lyxar till det med att kompa ut ett par timmar på fredag men är jag inte klar blir det ingen ledighet. Så är det i petras hårda värld;)


Nähä, dags för kalendern innan ögonen faller ihop.

Av petrasperspektiv - 29 oktober 2012 19:11

Idag har jag varit på Skolmässan i Malmö och sett, hört och lärt mig saker. Dessutom har jag träffat och umgåtts med en massa goa människor och det känns riktigt bra! Att jag utöver detta fantastiska sprang på favoritbrorsbarnet W med tillhörande mamma var var ju en riktig lyckoträff. Tandlös och go och lika söt som vanligt var han och jag kände att det definitivt är dags att träffas snart igen. Det måste vi fixa!


Jag lyssnade på en föreläsning som handlade om juridiken kring sociala medier i skolans värld som Malmös skoljurist höll. Det började på en svår (och ganska trist) nivå för att sen bli riktigt intressant och jag lärde mig en hel del. Jag fick också en del att fundera över när det gäller min roll i sociala medier. Jag har alltid hävdat att jag kan ha alla som vänner på facebook eftersom jag inte är särskilt privat där. Alla som skickar en vänförfrågan till mig accepterar jag och jag plockar bara bort dem som öppet har rasistiska åsikter eller kommentarer. Jag tycker att jag håller både min facebookprofil och min blogg på en personlig men inte privat nivå. Jag undviker till exempel en del diskussioner och jag tänker noga igenom det jag skriver och det jag "gillar" så att det inte ska kunna missuppfattas. Nu kan det nog bli så att det tolkas på annat sätt än det avsedda ändå men det kan det jag säger också göras och är man rädd för att bli missförstådd alltid måste man antingen gå i ide eller alltid vara tyst. Inget av alternativen verkar särskilt kul;).


Finns det några synpunkter på det här hos er som läser mina blogginlägg eller har mig som vän på facebook? Kan jag fortsätta som jag gör nu eller ska jag sålla så att det till exempel inte finns några elever med bland vännerna på fb?


En annan anmärkningsvärd sak hände idag. Jag befinner mig alltså på mässan mellan 9 och 16:15. Ett stenkast från det sprillans nya shoppingcentrat i Malmö, Emporia, eller vad det nu heter. Och jag stannar på mässan! Hela tiden! Jag börjar nog tackla av. Det är nästan så att jag blir lite rädd;).


Nu ska jag kolla in en länk på en av föreläsarna på mässan och sedan ska jag kolla en film på Lärarförbundets hemsida. Sen sover jag gott.

Av petrasperspektiv - 28 oktober 2012 17:01

Inget positivt dock, utan en förkylning. Jag har ont i huvudet, lite ont i halsen, har nyst ett antal gånger och känner mig lite allmänt off. Måtte det bara vara en sån där vanlig förkylning som går kvickt över och inte en sån där som ska gå igenom exakt varenda fas i förkylningcykeln och som man känner sig sjuk av.

Jag är aldrig hemma för att jag är förkyld. Det är emot mina principer. Inget mindre än feber räknas som sjuk (förutom maginfluensa) och eftersom jag nästan aldrig har feber så är jag heller inte hemma. Därför önskar jag mig en gå-över-kvickt-förkylning om det nu måste komma någon överhuvudtaget.


En extra timme är inte på något sätt dumt och det får vi idag. Priset vi får betala är att det blir mörkt riktigt tidigt. Suck. Jag längtar tills i mars när ljuset är tillbaka.


Imorgon bär det av till Skolmässan i Malmö med hela kommunens lärare. Det ska bli kul! Det är alltid roligt att göra nya saker och på Skolmässan har jag aldrig varit.


Jag tror jag lägger mig i soffan och läser och dricker sjukt mycket vatten så är nog förkylningen borta tills imorgon!

Av petrasperspektiv - 27 oktober 2012 16:53

Igår såg jag Niklas Lidström i ABB-arena i Västerås och idag tog jag i hand med och pratade skolpolitik med Ibrahim Baylan. Jisses, man skulle ju kunna tro att jag frotterar med kändisar ofta. Så är det inte riktigt.

Idag var jag på sossarna skolkonferens och där var Baylan en av talarna. Där var också ett kvinnligt kommunalråd från Malmö ( i vanlig ordning kommer jag inte ihåg namnet) och hon var klok hon. Så många kloka tankar och konkreta förslag på hur skolan kan bli bättre men också en uppmaning till alla att inte alltid fokusera på det som är negativt utan lyfta fram det positiva. Som sagt, klok.

När jag kom såg jag till min stora glädje att dottern städat nedervåningen. Hon är ju bäst! Så himla skönt att slippa det.

Sonen och laget är på väg hem från Ängelholm där de vann över Rögle:)

Nu börjar andra perioden i Brynäs-Luleå-matchen. Då ska jag slötitta på den. Go lördag!

Av petrasperspektiv - 26 oktober 2012 07:19

Jag fixar verkligen inte när det är kallt och ruggigt. Ni vet när det är så där illa att axlarna åker upp till strax under öronen och hela kroppen är som en fiolsträng. Verkligen jobbigt. Det går ju liksom inte att klä sig rätt i alla lägen heller.

I Västerås snöade det igår. Och vad jag har förstått har det gjort det på fler ställen i Sverige. Usch och fy. Jag vill ha sommar.

Trots snön blir vi väldigt väl omhändertagna här. Både skola och hockey ser riktigt bra ut. Fasen att det är så långt hit.

Nu är frukosten intagen, sonen och maken är i ishallen. Jag ska in i duschen, packa och göra mig redo för att titta på träningar, sightseeing i Västerås och så lite shopping:)

Av petrasperspektiv - 25 oktober 2012 05:47

... är ett segt släkte. Upp i ottan och många mil i bil och buss har det blivit under åren. Och nu idag stiger vi upp halv fem för avfärd klockan sex. Jag är trött som en gnu för så klart kom jag inte i säng i önskad tid igår eftersom det först var styrelsemöte, skridskor som skulle slipas, mat som skulle inhandlas och ätas innan vi kunde börja med packningen.


Jaja, har jag glömt något finns det väl att köpa...


En bra sak med att fara runt är att man får se ställen man förmodligen aldrig hade sett annars. Jag menar, vem sjutton spontanåker till Västerås?


Nu är det avfärd:)

Av petrasperspektiv - 22 oktober 2012 20:38

...för batteriet är snart slut i datorn och jag orkar inte hämta sladden;)


Klockan är snart kvart i nio och det känns som om jag nyss kom hem. Så är det inte för jag har hunnit äta och dricka kaffe och svara på femton mejl också men jag har liksom inte riktigt landat hemma, rent mentalt alltså.


Maken och sonen är i ishallen. Där blev ni förvånade va?! Dottern är på dansen. Och jag är hemma. Allt är som vanligt alltså. Jag undrar när jag ska orka ha en hobby...


7% kvar. Måste sluta!

Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards