petrasperspektiv

Alla inlägg under december 2016

Av petrasperspektiv - 25 december 2016 11:51

Snart är klockan 12 på juldagen och vi hänger i soffan. Ja, inte sonen då. Han sover fortfarande. Ett avsnitt av Helenius Hörna är precis avverkat och nu letar dottern efter något annat sevärt. Det är bland det göttigaste med juldagen- att det liksom är meningen att man inte ska göra något vettigt på hela dagen. Det är nästan lite förbjudet att vara FÖR aktiv en dag som idag. Skönt;-)


Julafton tillbringades här hemma med familjen, mormor, farmor och farfar. Det var en lugn tillställning förutom vid julklappsleken och spelspelandet när alla blir lite mer på hugget än vanligt;-) Fina julklappar öppnades, god mat och dryck intogs, julmusiken flödade och det var levande ljus i varenda hörna. Härligt!


Den här julhelgen erbjuder ju inte så lång ledighet så här gäller det att njuta och slappa så det står härliga till. Det enda jag tänker göra idag är att gå på bio, handla och laga mat. Att jag ska behöva handla är ju så tråkigt. Men så är det nästan alltid här. Kylskåpet är knökfullt och så har man festen och så är det typ tomt. I alla fall så pass tomt att det är svårt att laga någon god middag på det som finns där. Konstigt. Men jag tror det är så att vi är så fokuserade på självaste julafton att vi glömmer att det kommer dagar även efter julafton;-) Jaja, bara att gilla läget. Har jag tur kan jag delegera själva matlagandet:-)


Nu har dottern hittat ett nytt program- Filip och Fredrik och nånting med sju steg. Det verkar bra:-)

Av petrasperspektiv - 6 december 2016 21:27

Den senaste tiden känns det som att jag har varit mer borta än hemma. Det slumpade sig nämligen så att jag bokade in fyra helger i rad på andra orter. Det började med en helg i Göteborg, följt av en helg i Warsawa med P och E, följt av en långhelg i Prag med maken och nu i helgen som gick var det en långhelg i Stockholm med J. Himla kul och trevligt har jag haft det och varje helg har haft sin alldeles egna charm. 

I Göteborg fick familjen vara samlad i en dag och det är alltid härligt! I Warsawa fick vi uppleva en vodkaprovning som var långt bättre än jag hade förväntat mig. Jätteku! I Prag var vi i en kyrka prydd av skelettdelar från, bland andra, pestoffer. Makabert men också rätt häftigt. I Stockholm upplevdes revy, Abba-museet och fika på Kaffekoppen. På samtliga ställen har det blivit god mat, god dricka, härligt umgänge och en massa shopping. Jag skulle behöva en ny lön redan nu. Jobbigt att det är så lång tid kvar;-)


Idag har vi lyssnat på Jonas Stier, professor på Högskolan Dalarna, som pratade om fördomar, hur vi svenskar är, olika sätt att bemöta och tolka andra och förstå hur andra tolkar oss och en massa andra saker. Totalt har mellan 500 och 600 anställda i Sölvesborg, Bromölla och Sbkf lyssnat och igår kväll var det en del fjärilar i magen. Eftersom det var jag som bokat Jonas kände jag ju en viss press. Tänk om folk inte alls uppskattade honom så som jag gjort när jag hörde honom tala i Ystad. Till min stora glädje har alla jag pratat med uttryckt att det var en mycket bra föreläsning och att han var både rolig och lätt att lyssna på. Precis så som jag tycker. Skönt! Nu hoppas jag bara att dessa frågor fortsätter att diskuteras ute på alla arbetsplatser och att vi hjälps åt att påminna varandra när vi trillar i olika fällor. 


Sonen och laget mötte Taif idag och det var ingen jättekul tillställning. Det blev förlust men å andra sidan kan de ju inte vinna hela tiden;-) På lördag möter de Mörrum i Mörrum och med tanke på hur långt vi brukar köra för att titta på matcher så känns det som en hemmamatch. Det tar cirka 10 minuter att köra till Mörrum från vårt. Det känns väldigt, väldigt bra:-) 


Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards