petrasperspektiv

Alla inlägg under oktober 2018

Av petrasperspektiv - 13 oktober 2018 10:10

...som gör rätt i exakt varenda situation, fattar bara rätt beslut, alltid bemöter alla medmänniskor på ett helt korrekt sätt, gör de rätta prioriteringarna och alla andra rätt vi kräver av varandra?

Jag tror faktiskt inte det. Ändå är det det beteendet vi kräver av varandra och av oss själva. Varför? Hur kan vi jobba på att förändra den ?kravbilden? på oss själva och på andra?

En start kan vara att förändra kraven på sig själv. Om något inte klaffar helt hundra behöver man inte direkt utgå från att man är dålig och att allt man gör är dåligt. Jag behöver verkligen träna på att inte ta åt mig personligen av en som levererar ris när jag fått ros av många andra. Jag behöver träna på att acceptera att jag inte kan vara på topp och fatta alla de rätta besluten alltid. Jag behöver vara tolerant mot mig själv och bemöta mig själv så som jag skulle bemött en vän, dvs med förståelse och empati. Detta behöver tränas och underhållas regelbundet.

Jag behöver också träna på att tänka att det andra säger inte nödvändigtvis är sanningen. Det är deras sanning men det måste inte vara min eller allas. Känslor och tankar är just känslor och tankar, inte sanningar. Det gäller så klart även mina känslor och tankar. De är inte heller sanningar och tur är väl det så hård som jag är mot mig själv.

Men nu ska jag i alla fall följa ett råd jag läste inatt i en ledarskapstidning- jag ska sticka till gymmet och träna. En klok människa menade i en artikel jag läste att läkare borde beordra alla chefer till 30 minuters motion om dagen. Det kan motverka en del av stresskänslor och risken för psykisk ohälsa.
Så nu ska jag skärpa mig även på det området. Slut på att arbeta övertid för att jaga min egen svans och ändå aldrig hinna allt jag hade velat hinna. Start på att vårda min kropp och knopp så att det jag hinner blir så bra som möjligt.

Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards