petrasperspektiv

Alla inlägg under december 2013

Av petrasperspektiv - 31 december 2013 10:46

Alldeles strax är det träningsdags, i eftermiddag Småkronors-match och ikväll umgänge med samma människor vi har firat nyår och midsommar med i 19-20 år. Rätt fantastiskt egentligen att vi har lyckats hålla ihop under alla dessa år! Ungarna har ju alltid varit med men nu i år verkar det som att de för första gången inte ens ska vara med och äta. Usch, det var mycket mindre oroligt när de var med oss.

En riktig megaförkylning har jag så klart dragit på mig nu när det är lite ledigt. Host, glöff och snorighet fyller mina dagar (och nätter) och jag tycker inte det blir bättre, snarare mer förkyld för var dag som går. Jaja, är det inte värre än en förkylning ska man inte gnälla.

När det kommer till nyårslöften har jag två:
1. Se till att gå ner kilona som gör att jag inte känner igen henne jag ser i spegeln. Nu är jag innerligt trött på att inte trivas.
2. Att ge mig tid att hålla på med kreativa saker som att sy, sticka, inreda, pyssla och allt annat jag egentligen älskar men alltid offrar när det kör ihop sig. Det ska inte längre offras utan prioriteras!

Utöver detta ser jag fram emot 2014. Vad kommer det att innebära? Flyttar dottern till Göteborg? Börjar IKO och sonen att vinna? Vinner jag några miljoner på Lotto? Vad härligt det hade varit;)

Nu ska jag ta min killande hals och köra och träna. Antingen blir det bättre eller blir det sämre. Jag chansar på att det blir bättre:)

Gott nytt år önskar jag er alla!

Av petrasperspektiv - 26 december 2013 16:51

Nu har jag varit ledig i sex dagar och i vanlig ordning har jag vänt på dygnet. Plötsligt är det inte minsta jobbigt att sitta och titta på film till två på natten och det är absolut ingen konst alls att sova till tio. Att ha det så är väl ingen konst men när man sen ska rätta tillbaka allt så vet jag exakt hur det kommer att bli. Nämligen, jag somnar tre. Klockan ringer 5:45 och jag är ett vrak hela första dagen på jobbet. Jag antar att denna ledigheten inte kommer att bli något undantag från den regeln. Men men, nu är nu och just nu njuter jag av att sitta upp länge och att sova tills jag vaknar av mig själv och inte av att klockan ringer.

Idag sov vi också till tio och efter det har inte mycket gjorts. En lång runda med maken och sonen och läsning om Europakonventionen och mänskliga rättigheter är det enda nyttiga jag gjort. Och jag tror minsann det ska vara det enda nyttiga jag gör idag. Jag fokuserar mer på att surfa runt på olika roliga sidor på paddan, titta på tv och kanske läsa lite. Det, mina vänner, är livskvalitet för mig.

Av petrasperspektiv - 23 december 2013 18:12

Julen började med att klockan ringde och jag och maken bestämde oss kvickt för att senarelägga uppstigningen. Gött:) Ännu göttigare var att maken gick ner och gjorde värsta hotellfrukosten och vi andra tre fick uppleva värsta lyxen. Mmm:)

En sväng till gymgrossisten och Skopunkten i Kristianstad trodde vi skulle gå på ett kick men då hade vi glömt att halva jordens befolkning också var lediga och var i K-stad. Harrejisses vad mycket folk. Tur vi kunde sticka därifrån hyfsat snabbt.

Ett pass på gymmet och en minipromenix har genomförts och en
powernap på soffan efter det gör att jag är redo för lillejulsmys. Vi börjar med pulled pork, denna underbara rätt. Sen får vi se vad som får plats men en skumtomte finns det ju alltid plats för:)

Men utöver allt detta är det bästa av allt att vi just nu är fyra i soffan. Det är bäst av allt!

Av petrasperspektiv - 20 december 2013 18:03

Nu ligger det lite ledighet framför mig. Ledighet från jobbet, inte studierna, men man kan ju inte få allt;)

Det ska så klart bli jätteskönt att vara ledig men jag älskar verkligen mitt jobb, mina underbara rektorskollegor och alla som jobbar hos oss så jag hade gärna jobbat. Skönast med att vara ledig är att inte ställa klockan, att få äta frukost och dricka kaffe i soffan framför Nyhetsmorgon. Det är ledigt det;)

Bäst av allt är att familjen kommer att vara samlad i sju dagar! Härligt!!! Det var ju ett tag sen och jag kommer att njuta av exakt varenda sekund.

Maken och jag for direkt och tränade efter jobbet. Jag är faktiskt lite stolt över att vi inte maskade idag utan gjorde som vi hade bestämt. Just när det gäller träning är vi oerhört flexibla och villiga att skjuta lite på den;)

Nu ska jag duscha, sen blir det thai-mat och ett glas rört. Livet är härligt!

Skickar med en bild på den superfina blomman med tillhörande kräm som jag fick av bästa personalen idag<3

Av petrasperspektiv - 17 december 2013 20:58

Det är julafton om sju dagar och jag är cool. Det känns som om klapparna är klara. I stort sett i alla fall. Det är då jag plötsligt inte litar på lugnet utan är övertygad om att jag glömt något. Snälla låt det inte vara så. Jag vet i och för sig att jag har maken kvar att hitta en julklapp åt. Någon som har ett förslag på vad man köper till nejjagönskarmigingenting-mannen? Han har verkligen inte ett enda vettigt förslag. Suck. Så förslag mottages tacksamt.

I år ska jag slå till med lite julledighet tänkte jag. Jag tänker alltså inte jobba alla vardagar under jullovet. Måtte det inte innebära att jag måste inleda vårterminen i ett hysteriskt tempo för då vetisjutton om det är värt det att vara ledig.
Studier blir det dock men de kan man ju klara av i soffhörnet, iklädd pyjamas och ostylat hår och fejs. Helt okej faktiskt.

Nu har alla tomtarna stått i hallen uppe och väntat på att bli utplacerade sedan i söndags men jag har fortfarande inte hittat inspirationen som krävs. Man måste liksom känna för att pyngla. Annars blir det inte bra. Undrar om jag i grund och botten inte är en flummig konstnärssjäl ändå?;) Jag har väldigt svårt att göra saker av ren plikt. Jag måste liksom känna för att göra saker för att det ska bli riktigt bra:)

Men ibland måste man göra saker fast man inte vill och nu ska jag gå ner i källaren och köra igång en maskin tvätt. Fast jag hellre hade slängt mig i soffan. Lite plikt finns nog i mig ändå:)

Av petrasperspektiv - 12 december 2013 22:19

Högen är borta! Egentligen tycker jag att det är rogivande att stryka och ändå väntar jag tills jag har ett berg att avverka. Man undrar ju ibland hur man är funtad;)

En annan sak jag har upptäckt om mig själv är att min studiedisciplin inte längre är vad den har varit. Jag har alltid legat fem steg före och varit klar med uppgifter låååångt innan deadline. Så är det inte längre. Jag känner mig jagad av studierna hela tiden. Det är verkligen jättebra litteratur (det mesta i alla fall) men uppgifterna som ska göras kräver en del tid och tid är just det jag har minst av. Jag har jobbat 75-100% och pluggat 50% samtidigt i tre år med små barn och en man som jobbade skift och spelade fotboll och ändå kan jag inte komma ihåg att det var lika tufft som nu. Konstigt...

Imorgon fm ska jag i alla fall vara dusciplinerad och studera. Telefonen ska vara hänvisad och jag ska verkligen försöka hålla mig ifrån mejlen. När jag sen har studerat klart för dagen så ska jag ladda upp för och förbereda middag med bästa tjejerna. Imorgon är det dags igen för mat, dryck, skvaller och julklappsleken. Den är verkligen annorlunda i vårt sällskap. Vi fajtas om klapparna på gränsen till vansinne men vi ser alltid till att alla har lika många när vi avbryter. Vi är helt enkelt för snälla för den leken;)

I helgen kommer dottern hem. Härligt även om hon jobbar de flesta av dygnens timmar. Nästa helg kommer sonen också hem och då är familjen samlad i fem dagar. Längtar!

Av petrasperspektiv - 11 december 2013 22:46

Dagen började i Bjärnum hos bästa dottern där jag tillbringade gårdagskvällen och natten. Myyysigt?

Efter frukost och julkalender (som jag för övrigt tycker är superbra och hysteriskt rolig, särskilt mammans sagor;) bar det iväg till Hässleholm där jag träffade bästa seminariegruppen i rektorsutbildningen. Precis som förra gången var det otroligt givande och jag lämnade gruppen stärkt i yrkesrollen och med en del tankar att omsätta i verklighet. Spännande!

Så klart hann jag med en racerrunda i några affärer innan jag lämnade Hässleholm och en sisådär 4-5 julklappar inhandlades. Fint det!

Lite jobbsamtal i bilen som innebar att jag satt i bilen en halvtimme fast jag var hemkommen blev det också. Men så kan det vara när man pratar med bästa kollegan?

Som grädde på moset slog jag till med ett styrelsemöte som varade dryga tre timmarna men idag fick vi K:s underbara soppa och då blir livet lite lättare att leva;)

Hem och kolla igenom mejlen och besvara de som var akuta och nu ligger jag helt slut i soffan. Lite nyheter nu och sen en kraftsamling inför avsminkning och förflyttning till sängen. Så får det bli. God natt??

Av petrasperspektiv - 7 december 2013 21:15

Idag har varit en sån där riktig goelördag utan en massa måsten men ändå en dag när jag hunnit en massa. Maken skulle på möte så han hade ställt klockan och när solen skiner är det inte svårt att stiga upp så jag skippade sovmorgonen idag. Medan maken var på möte tokstädade jag hela huset. Halleda vad svettig jag var. Varför göra något i vettigt tempo när man kan göra det snabbt? ;)

Dottern bad mig hämta en plansch hon hade köpt på Tradera men inte skulle hinna hämta. Hon förklarade vägen mycket noga till Murarbackens helmysiga affär. Vilken underbar liten affär!!! Åk dit om ni inte varit där. Det enda lilla problemet var att det var fel affär. Hon hade köpt planschen i affären i Skoghagen. Hällevik alltså. Ganska långt från gamla Tivoli faktiskt;) men, det gjorde att jag fick besöka två underbara affärer idag och att jag fick smälla 600 kronor. Men vad gör det när man hittar så fina saker:)

Senare kom alltså dottern och två kompisar till henne hem. Vi var och såg Danskompaniets show som var lika bra som alltid och nu har vi precis ätit Caneloni och de har gått ner för att titta på vår vackra bro i kvällsskruden. Jag och maken har landat i soffan och det känns himla bra. Det känns också bra atta ha en orörd söndag framför sig. Jag vill ner till Karibakkas julstuga och så vill jag gå en lång runda. Sen måste jag läsa Förvaltningsrätt och lite Mänskliga rättigheter. Jaja, bara att avsätta en timme eller två och sen får det vara nock.

Nu ska jag ta ett glas vin och lyssna på bra musik i Så mycket bättre.

Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards