petrasperspektiv

Alla inlägg under februari 2010

Av petrasperspektiv - 24 februari 2010 12:51

För allas skull borde det införas central rättning av Nationella prov. Dels är det grymt svårt att hålla sig opartisk och neutral till elevernas insatser eftersom jag ju faktiskt tycker om mina elever och så himla gärna vill att de ska klara åtminstone godkänt. Dels finns det förmodligen lika många tolkningar av kriterierna som det finns rättande lärare. Detta innebär att ett svar jag underkänner kanske skulle godkänts av någon annan som tolkat svaret annorlunda eller tvärtom. Visserligen har jag lite trix för mig för att minimiera risken för orättvisa eller felaktiga bedömningar men helt rättvist blir det inte. Med central rättning hade det i alla fall blivit lite mindre orättvist.


Oj vad synd att Norge inte spöade Slovakien. Vilken skräll det hade varit!


Dottern är i Malmö och shoppar. Jag är INTE avundsjuk. Nej då, jag gillar att rätta. Och om jag skulle bli klar någon gång innan sommaren kan jag ju alltid tömma torktumlaren på en gigantisk tros-/kalsong-/strumptvätt...

Nu tror jag att jag måste tröstäta något.



Av petrasperspektiv - 23 februari 2010 10:42

Föga förvånanade är att vi inte får ett öre från försäkringsbolaget för det inrasade uterumstaket. Näpp, det hade vi fått om taket på bostadshuset hade rasat in. Nu gällde det ju bara uterummet som sitter ihop med huset...så det borde jag ju förstått, eller inte.

Nu är jag så j-a trött på vinter och snö att jag snart bryter ihop. Visst är det fint. Skitfint MEN det ställer till en massa problem. För vår del uterumstaket som leder till ganska stora utgifter både i form av pengar och tid. Sedan tänker jag på gamla människor som måste ta sig fram med hjälp av rullator. Svälter de nu eller? För ta sig fram till affärerna i stan är ju snudd på omöjligt.

Jag fattar att man inte har full beredskap vare sig i pengar eller arbetskraft för såna här vintrar eftersom de är så pass ovanliga som de är men som det är nu är snön ett samhällsproblem som måste lösas. NU! 

Man skulle kunna skippa någon utgift på Strandvallen och frigöra pengar till viktigare saker. Men det är ju bara min åsikt...

Av petrasperspektiv - 22 februari 2010 22:10

Väcktes klockan sex imorse av maken som meddelade att det alldeles strax var hockey. Han såg nog på mig att stiga upp inte var ett alternativ så han var hygglig nog att sätta igång tv:n i sovrummet. Där låg jag sedan och pendlade mellan koma och glädje. Jag såg i alla fall alla mål. Bra jobbat Sverige! 


Så småningom masade jag mig ner i köket och åt lite frukost. Till min förvåning märkte jag att jag var lite aggressiv. Jag fräste och gick på som värsta bitchen. När dottern till slut talat om för mig att jag var otrevlig fick jag börja analysera mitt beteende. Djupt jag vet men sån är jag...

Jag kom fram till att jag blir stressad av att ha lov. Sjukt, ja jag vet det också... Grejen är att jag ser fram emot loven och att få vila upp mig och bara göra härliga saker som jag själv väljer men när det sedan blir lov så är det aldrig så. Innan jag har hunnit blinka är lovet intecknat och kvar finns några ynka utspridda timmar som jag kan få använda till egna saker om det inte inträffar något oförusett förstås...

När jag hade talat om för maken varför jag var aggressiv och han lyckats få mig att hänga med ut på en lång promenad kände jag mig gladare men jag är fortfarande lite sur över att det är som det är.


SIK vann över Wettern (töntigt namn, jag vet, påminner lite om Wettextrasa). Hela familjen var i ishallen och såg matchen. Riktigt kul! Nu går de vidareplay off- spelet mot tvåan!


Nu hör jag tvättmaskinen ropa på mig. Jippi...not.

Av petrasperspektiv - 21 februari 2010 19:18

Igår hade vi lite vi ju som sagt lite oflyt i vår familj. Uterumstaket som rasade in och så där ni vet. Senare på kvällen var det dramatik igen! Alla låg utslängda i soffan och tittade på melodifestivalen när jag tyckte det flammade lite väl mycket om ett ljus som stod på en hylla. Jajamensan, det brann. På något sätt hade lågan lyckats få fäste i ett papper som fanns bredvid. Då blev det fart på familjen vill jag lova. Vi for upp alla fyra och letade febrilt efter något att släcka elden med. Fanns ingenting. Att släcka eld med fleecefiltar är ju direkt korkat och mina nya är ju så fina;-)Maken grabbade tag i det brinnande pappret och for in på toa och kastade det i handfatet där det släcktes. På vägen in hade han tappat lite på golvet men det var aldrig någon fara med det.

Resulatet blev ett litet brännmärke på hyllan men det kan man ju leva med. Det kunde ha slutat mycket värre!


Idag har vi varit i Nybro på hockey. Idag blev det vinst! Pojkarna fick verkligen kämpa för vinsten men då var de desto gladare sedan när allt var klart. Domarna idag var riktigt bra!



Av petrasperspektiv - 20 februari 2010 19:39

Jag hade föreställt mig en LUGN lördag. En lördag utan måsten. En fika på stan med bästa vännerna, lite shopping, promenad, bra bok, god mat och vin. En extremt härlig och lugn lördag alltså.

Nu blev det inte riktigt så. Det började i och för sig bra med en utdragen frukost. Sedan plumsade jag ner till stan (jävla snö!) och vi fikade och utbytte diverse klokheter och skvaller. Shoppade lite gjorde vi också. Så långt var allt bra men sen...

När jag kom hem började det strula. Maken hade tagit fram stege och diverse grejer för att få ner snön från uterumstaket. När han satte igång och dra ner snön rasade en del av taket in! Fatta vad mycket  snö det var där inne. Takdelen såg dessutom ut att vara sönder. Samtidigt hängde det snö ner från hustaket som vilken minut som helst riskerade att rasa ner.

Vad göra? Ring några vänner! Makens far och två superhyggliga vänner kom hit och hjälpte oss. Tur man har såna kompisar. Jag och ungarna skottade för glatta livet och imorgon kommer jag att upptäcka att jag har muskler jag inte hade en aning om att jag hade.

Takdelen kom på plats och nu är det i alla fall fixat så att det inte snöar in. På måndag blir det att ringa försäkringsbolaget som säkert inte betalar en krona! Min erfarenhet av försäkringsbolag är just den att allt är toppen  så länge det är vi som ska betala. Om vi däremot anser att vi skulle ha någon form av ersättning så kan man ge sig f-n på att det finns någon liten klausul som sätter stopp för det. Hoppas på att det INTE blir så!

Till råga på allt elände gick min träfemma sönder. Min golfbag stod under taket som rasade och träfemman bröts av. Suck!

Nu är det snart melodifestival. Hoppas bidragen är bättre än förra veckan!

Av petrasperspektiv - 19 februari 2010 22:59

Tjipp och hej!


Hemma efter en kväll i Telenor Arena. Idag var det dags för final i DM för U13. Pojkarna var nervösa, tränarna var nervösa och vi föräldrar var jättecoola, not! Nej, vi var förmodligen mest nervösa.

För att göra en lång, nervpirrande historia kort så förlorade vi. Karlskrona vann med 6-4. De borde tacka domarna för det. Det är pinsamt och inget annat än pinsamt att vara hemmadomare i en DM-final. Skäms! Det kan mycket väl hända att Karlskrona hade vunnit ändå men om de hade gjort det utan domarnas hjälp hade jag väl unnat dem segern. Nu gör jag tyvärr inte det...


Men jag är inte bitter! Nej då, Sverige vann ju i alla fall sin OS-match. Det är ju bra! Om några år är våra pojkar där och vi halvgalna föräldrar sitter på läktarn och hojtar och kommer med bra råd:-). Det kommer att bli jättekul!


Just nu ligger dottern i soffan, maken är i ishallens cafeteria och diskuterar dagens match, tittar på OS och dricker saft;-). Sonen med kompisar snörade vid hemkomsten omedelbart på sig skrillorna för att spela lite. Galna!


Det var en fredag i hockeyns tecken. Nu ska jag nog koncentrera mig på OS en stund innan familjen återigen är samlad för då blir det ännu mer matchsnack och eventuellt drar vi igång filmen från dagens match. Knäppa? Ja.

Av petrasperspektiv - 18 februari 2010 19:07

Nu är det städat! Det var länge sedan det var så rent här hemma!  Nu är bara veckohandlingen kvar och den lämnar jag med varm hand till maken. Dock med en lista som ska följas mycket noga så det inte slutar på 1800 denna veckan också.


Gissa om jag var uppe och crosstrainade imorse? Näpp, helt rätt. Jag var dödstrött så det gick bort. Tänkte ta en runda nu istället.


Nu är det väldigt nära lov. Så himla gott! Det finns i och för sig en lista med saker som ska göras men jag behöver inte ställa klockan en enda gång. Det är gott! Att få måsla runt i pyjamasen och dricka dubbelt så mycket kaffe som vanligt på morgonen och läsa tidningen så länge man vill - det är livskvalitet.


Idag har Anja Pärson åkt störtlopp igen. Dagen efter sin livs värsta vurpa samlar hon mod och kraft för att åka igen. Det är starkt! Det hade jag aldrig klarat.

Jag är ju mer typen som sitter i stugan, läser och dricker något onyttigt:-) så jag hade definitivt tagit chansen att slippa åka:-). fast å andra sidan lever jag ju inte på det. Tur, det hade blivit fattigt...


Ha det gott!

Av petrasperspektiv - 18 februari 2010 15:14

Det är orutinerat att planera lektioner och aktiviteter så att det trillar in saker som ska rättas från alla håll på en och samam gång, precis innan ett lov. Idag har jag rättat, rättat och rättat. Nu är jag så tom i huvudet att jag inte orkar tänka mer. Så det är bara att ta hem och ägna en del av lovet till att rätta vidare. Jippi (not). Men, som sagt, det är ingen annans fel än mitt. Orutinerat...


Måtte det nu inte se ut som f-n när jag kommer hem för då bryter jag förmodligen ihop. Hör ni inte av mig på ett par dagar är det det som har hänt.


Ha det gott alla ni som inte behöver rätta:-)

Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<<
Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards