petrasperspektiv

Alla inlägg den 16 november 2010

Av petrasperspektiv - 16 november 2010 18:20

Det är viktiga grejer det. Utan forskning blir det ju ingen skolutveckling. Det är bara det att forskning låter så högtravande och fint att man lätt glömmer att vi hanterar forskning varje dag, i jobbet. Den undervisning jag bedriver grundar jag på forskning. Att jag tror på kommunikation och att kunskap föds och förökar sig i samtal, skriftliga och/eller muntliga är ju inget jag tagit ur luften. Det är ju forskare som kommit fram till det. Sedan har någon lärd och klok människa skrivit om det och sedan har jag använt det i klassrummet.


Idag fick jag en så bra idé att det grämer mig något oerhört att jag inte kom på den för två, tre år sedan. Den är att vi skulle så klart ha organiserat alla Lärarlyftare så att när de (vi) studerat klart skulle ha någon form av redovisning för kollegor och ledning. Dels skulle vi redogjort för aktuell forskning inom området vi studerat och dels skulle vi förmedlat annat vi tycker ALLA borde veta. För det är väl inte bara jag som vill sprida det jag lärt mig och helst diskutera det framlänges och baklänges tills jag helt och hållet fått grepp om det? Jag tror faktiskt inte jag är ensam om det...


Idag på föreläsningen satt jag i en fantastisk grupp. Ofta när man är iväg på grejer blir det halvserlösa samtal och i värsta fall någon som vill skina hela tiden men så var det inte idag. Jag lärde mig något av alla som var med i gruppen. Framförallt blev jag oerhört inspirerad av hur Asarumskolorna arbetar med implementeringsarbetet mm. Jag tror jag ska försöka få komma dit på studiebesök. Mycket intressant!


Just nu missar jag sonens bortamatch. Snyft. Men, jag har mycket att göra och det kändes inte bra att dottern skulle gå hem själv supersent på kvällen så jag offrade matchen. Fast plågsamt är det. Jag hatar att missa någonting mina barn gör. När dotterns klass hade musikal var jag den enda som var där på ALLA föreställningar:-). Så knäpp är jag:-)



Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24
25
26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards