petrasperspektiv

Alla inlägg den 3 februari 2012

Av petrasperspektiv - 3 februari 2012 17:38

Nu har jag grunnat på en grej.


Jag är mån om att folk ska se mig som en glad och positiv men samtidigt seriös och kunnig människa. Alla delarna är lika viktiga för mig. Det är ingen slump att jag ofta skojar lite eller bjuder på mig själv. Jag tror det är bra att folk märker att jag är fullt mänsklig och inte har förändrats i grunden trots att jag numera är rektor och chef. Mitt sätt är alltså genomtänkt men samtidigt ärligt och uppriktigt. Jag är ju i grunden en människa med extremt nära till skratt och jag har en positiv livs- och människosyn och jag utgår ifrån att jag inte hade klarat av att låtsas vara pigg och glad. Det hade nog genomskådats.


Men, och nu kommer grejen jag har grunnat på, hur tänker då de som oftast sprider missnöje, negativitet och uttalar negativa åsikter? Vi kan ju utgå ifrån att de förmodligen inte mår så bra och det är ju så klart inte bra MEN har man för den sakens skull rätt att sprida sitt missnöje och gnäll hur som helst utan skyldighet att pejla av hur det tas emot. Jag skulle ju till exempel aldrig nånsin gå in i en extremt jobbig situation och försöka skoja till det. Det vore ju respektlöst. Men är det då inte lika respektlöst att sprida gnäll och missnöje utan att pejla av hur det tas emot?


Jag kan bara tala för mig själv men jag har märkt att negativa människor dränerar mig på energi. Att ha mycket att göra och att vara engagerad i både det ena och det andra är inte ens en tiondel så krävande som att prata med någon som inte ser något positivt eller helt saknar förmågan att se utanför boxen och vara öppen för nya sätt att agera.


Hur får man då någon att ändra sitt sätt att vara? Har jag ens rätt att tycka att de borde ändra sig? Har alla rätt att vara precis som de vill utan att behöva ta hänsyn till andra? Eller... Vad tycker ni? Förstår ni vad jag menar eller är jag för flummig? Eller är jag kanske för hård? Detta hade varit kul att diskutera:-). Om ingen annan vill tvingar jag en och annan hockeyförälder att vara djup och filosofisk med mig på söndag (ni vet vilka ni är;-).

Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards