petrasperspektiv

Alla inlägg under september 2010

Av petrasperspektiv - 14 september 2010 16:46

Denna dag har varit minst sagt hektisk. Samtal och möten har avlöst varandra och några lugna stunder har helt enkelt inte funnits. För att inte slappna av så här framåt kvällningen så drar jag och sonen till Ronneby där han ska gå fortsättningen på domarkursen. Den första delen är ikväll, mellan 18 och 22. Tack för det Blekinge Hockeyförbund. Där rök min kväll...För att inte slösa bort den helt och hållet har jag tryckt ner miljoner jobbgrejer som jag kan sysselsätta mig med.


Maken fyller ju år idag och det firade vi med en liten träff i köket, på cirka 10 minuter, innan vi nu ska iväg igen och han ju har ett jobb att sköta. Här tar vi födelsedagar på allvar, not. Kanske vi kan fira lite mer imorgon kväll istället...


Nej nu är det dags att köra strax. Var ligger stadshuset i Ronneby? In mot stan, nånstans på vänster sida med vatten utanför har jag för mig. Hur svårt kan det vara?

Av petrasperspektiv - 13 september 2010 21:01

Japp, det var föreläsning idag på studiedagen ocvh den handlade om lagar, förordningar, anmälningsplikt, sekretess och annat smått och gott. Ganska ofta sa föreläsaren: Detta gäller ju inte lärare utan bara rektorer eller detta är rektors ansvar. Tack, säger jag. Nu känns det lite tyngre att vara rektor igen. Och lite mer ångestladdat...Jag vill gå rektorsutbildningen nu!


Min snälle make hade maten klar när jag susade inom hemmet innan jag for vidare till skolan. Mycket gott!


Sonen har haft studiedag, och varit ledig, idag. Han har förmodligen inte stressat ihjäl sig med läxor och annat.


Dottern har gått en mil. De hade joggardag i skolan och de stackars små liven var tvungna att gå eller springa en mil , i skogen! Hon blev inte glad förrän de efter cirka 5 km kom ut på asfalt. Då kände hon sig hemma igen...Hon är till och med värre än jag.


Jag har varit ute och gått en timme nu ikväll, alldeles frivilligt, på asfalt. Det var superskönt. Framförallt var det skönt att rensa huvudet efter en lång dag med många intryck. Nu ska jag ta en dusch så slipper jag det imorgon bitti och kan sova en kvart längre. Gott! 

Av petrasperspektiv - 12 september 2010 13:24

Det är så roligt när människor man känner lyckas med det de vill. Det gäller särskilt när elever (nya och gamla) når framgång på olika sätt. Idag ska jag bänka mig framför tv:n och se en "gammal" elev spela final i TV-pucken. Så himla roligt! Jag tänker tokheja på Småland, bara för Fabbes skull!


Helgen har tillbringats i Hällevik med familjen L. Den har varit lika fantastisk som det alltid är när vi umgås. Livet är så lätt liksom. Vi gör ingenting krångligare än det behöver vara. Vi äter och dricker gott. Vi pratar samma språk i många olika ämne men framför allt i barnuppfostarn. Därför blir livet enkelt när vi umgås. Vi behöver liksom aldrig tulla på egna regler för att de andra ungarna får ju...Vi käör redan samma regler och tvekar vi kring något så pratar vi om hur vi ska göra. Fungerar mucho bra!


Igår bänkade vi oss i vårt förtält och kollade på Zlatan. Slöseri med tid egentligen men det kunde man ju inte veta innan. I vilket fall som helst var det väldigt mysigt. Det regnade lite och vi hade ljus tända, vin i glasen och godasker på bordet. Värre kan man ha det...


Dottern var på inspark igår. Idag ligger hon och kompisen i soffan med kudde och täcke och kollar på film. De verkar ha haft kul!


Sonen är i ishallen och inviger sina nya skrillor. Måtte han inte växa ur dem i brådrasket. Skridskor är INTE det billigaste man kan köpa...


Nu ska jag ta en halvtimme på crosstrainern och försöka få bort helgens synder. Hej svejs!

Av petrasperspektiv - 10 september 2010 16:05

Jag vet inte men om den, som en klok människa jag träffade idag sa, blivit jagad av typ ett lejon så är gnun utmattad. Så känner jag mig.


Nu är det liiiite bättre för när jag kom hem stupade jag i sängen och tog en lite powernap på 15 minuter. Precis vad jag behövde.


Idag väntar först match. Sonen spelar. Sedan väntar kräftskiva i Hällevik. Gott! Bara den inte följs av samma djävulska huvudvärk som förra helgen.


En present är inhandlad till maken. Jag berättar sedan vad det blev. Man vet ju aldrig. Han kanske smygläser här;-)



Av petrasperspektiv - 9 september 2010 21:59

Nu är dagen snart slut och jag längtar till min säng.


Dagen började med att jag hade tänkt fel och ställt klockan på 5.45 som om jag vore hemma och skulle ut och gå men det var jag ju inte så jag ställde om den till halv sju. Klockan fem i sju stod jag i foajén, redo för frukost. Så gott med bortafrukost.


Sen jobbades det till halv fyra när vi packade ihop oss och for hemåt. Jag slängde mig på soffan för en liten powernap men då kom dotterns kompis som flytt hemmet för där fanns pojkar, jag bryr mig inte om att förklara det...och dottern och hon på samma våning som jag och en powernap hör inte riktigt ihop;-)


Kvällen tillbringades på Filmpalatset där dottern och jag tittade på I rymden finns inga känslor och jag rekommenderar alla med hjärtat på rätt ställe att titta på den. Vilken film! En typisk Petrafilm.


En liten sväng inom Maxi där jag köpte ett par wanna-be-uggs (eller hur det nu stavas). Jag har redan ett par bruna och nu köpte jag svarta. I vårt dragiga hus är de underbara att ha som inneskor när vintern kommer.


På tisdag fyller maken år. Förslag på presenter? Någon? Om kollegan hört några önskemål får han gärna skriva dem här. Maken läser ändå inte bloggen så det är ingen risk att han ser förslagen.


Nu är det dags att sussa kudden. Natti natti

Av petrasperspektiv - 8 september 2010 18:20

Jag befinner mig just nu i Breanäs, vid Immeln. Mycket trevlig må jag säga. Jag har ett fint rum, maten är god OCH det finns trådlöst nätverk. Man måste ju älska stället:-)


Strax är det dags för mat. Mums. Jag är hungrig för det var fläsk och löksås till lunch så jag tog för mig av salladsbordet. Som i och för sig var både gott och mättande men det känns ändå rätt tomt i magen nu.


Först ska jag bort till kollegan S som har en flaska vin. Mmmm



Av petrasperspektiv - 7 september 2010 20:05

...och klar ska jag vara innan jag går och lägger mig så att jag inte behöver ställa in morronpromenixen imorgon. Då bär det nämligen iväg på tvådagarsseminarium med jobbet. Jag såg programmet innan idag. Vi snackar ingen semestertripp här. Men det ska bli kul. Det är ett härligt gäng att umgås med. Torr, ironisk humor har de flesta av oss så det kommer att bli många goa skratt. Kul!


Ikväll var det dags för föräldramöte igen. Idag var det inga grottmänniskor inblandade. Skönt!


Imorgon och onsdag är det alltså seminarium med jobbet. På torsdag kväll har dottern klämt in ett biobesök för henne och mig. På fredag är det kräftskiva med familjen L och jag skulle vilja ha en ädelostpaj med mig. Så, jag undrar; vem av er bakar den till mig? För jag kommer ju absolut inte att hinna med det. Hmmm, om ingen av er hör av sig får jag helt enkelt utnyttja det faktum att dottern är pank, igen...Tur för mig, otur för henne.


Dessutom börjar kylskåpet gapa tomt, igen. Det är ju för fasen bara tisdag!



Av petrasperspektiv - 6 september 2010 20:39

Dagen har varit full av möten. Möten med olika personer. Vissa möten var lättare än andra. Det är inte alltid så lätt att dra åt samma håll men det är en av de utmaningar mitt jobb innebär.


Det tråkiga är när jag bara säger nej till allt. Vad skönt det hade varit om jag kunde sagt ja till allt. Jag vet inte om det är någon tröst att jag i alla fall hade velat godkänna allt som alla ber om.


Kvällen avslutades med ett föräldramöte. Inget jag höll i utan ett jag deltog i som förälder. Tur var väl det för L kom fram till mig efteråt och skrattade. Hon hade nämligen läst av mitt kroppsspråk alldeles korrekt i klassrummet när hela jag kokade av irritation. Anledningen till det var en grottmänniska som hade åsikter om precis allt. Inte högt givetvis, utan halvhögt så att bara vi som satt hyfsat nära kunde höra. Why stå för sin åsikt liksom? Förmodligen för att de var ganska korkade. Enligt mitt tycke i alla fall...


Nej nu ska jag koncentrera mig på riktigt på partiledardebatten om skolan. Jag ska försöka att inte kasta saker på tv:n när en viss skolminister är i bild. Om han bara låter bli att säga att "nu minsann ska det bli ordning och reda i skolan" så kan jag nog hålla mig. För det är mycket ordning och reda i skolan. Och det massor av rediga barn i skolan. Och om vi vill komma åt dem som av olika anledningar inte passar in i skolan så är nog inte betyg i ordning eller kvarsittning lösningen på problemet. Det är andra saker vi behöver arbeta med då.

Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards