petrasperspektiv

Alla inlägg den 21 september 2010

Av petrasperspektiv - 21 september 2010 18:57

Så här är det: I Sverige får man tycka vad man vill, man får rösta och man får tro på vilken religion man vill. Det är bra. Det är bland annat det som gör Sverige till ett så bra land att bo i.


På facebook gnäller just nu en hel del människor över att så många är upprörda över att SD kom in i riksdagen. Jag ska tydligt tala om att jag tillhör dem som INTE vill ha SD i riksdagen men jag fattar att det är priset vi får betala för demokratin och därför är det bara att acceptera. Men, det måste vara tillåtet att tycka att de inte borde vara där. Jag måste få tycka att de som röstat på SD gjort fel, i alla fall utifrån mina värderingar. Försök inte få det att låta fel att jag blir upprörd över att ett parti som inte ser alla människors lika värde kommer in i vår riksdag. Försök inte ens att få det att låta som att det är mig det är fel på.


Jag undervisar bara elever med annat modersmål än svenska och jag ska berätta för den som vill höra på att det är fantastiska ungar. En del har upplevt mer elände i sina unga liv än vad många gör under hela sin livstid. Skulle de på något sätt vara mindra värda att leva i Sverige än andra? Nej, verkligen inte.


Jag är glad över att Sverige är ett generöst land som tar solidaritet och jämlikhet på allvar. Men tro inte att jag är dum i huvudet för jag fattar också att det inte är ett sagoskimmer och gullgull kring integrationspolitiken. Den kan förbättras på många olika sätt. Men, det är hanteringen och byrakratin som behöver förändras inte grundinställningen till att ta emot de som tvingats fly.



Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards