petrasperspektiv

Alla inlägg under mars 2010

Av petrasperspektiv - 21 mars 2010 16:20

Inatt, vid halv två, vaknade jag av att jag mådde illa. Alla som gjort detsamma vet hur vidrigt det är. Man vet att det är kört och att magisen har anlänt.

Jag satte mig upp och satt så en stund och funderade på från vilket håll det kändes värst. Kom fram till att det var lika illa vilket som. Jag staplade in på toaletten där jag svimmade! Holy shit! Jag har aldrig svimmat innan men inatt gjorde jag det tre gånger. Det enda jag kommer ihåg är att det gjorde ont som f-n i huvudet när det slog mot klinkersen. Efter tredje svimningen far dottern in på toa, livrädd. Hon får inte så mycket vettigt ur mig så hon ringer maken, som arbetade. Han kom hem och hjälpte mig. Usch och fy. Det var nog en av de värre sakerna jag varit med om.

Idag har jag legat som en död sill i sängen. Efter 12 nånting har jag kunnat ligga på sidan, framsteg. Jag har fått i mig lite nyponsoppa och Loka. Nu har sonen varit och köpt Coca Cola till mig. Måste ju få i mig koffein! Ont i huvudet...

Ligger och funderar på om jag hinner bli frisk tills imorgon bitti. Det ska väl inte vara omöjligt. 

Av petrasperspektiv - 20 mars 2010 20:31

...vår ute. Ida skrev så klokt på facebook att det härliga regnet idag gjorde att det luktade vår. Jag hade inte tänkt på det men visst hade hon rätt. Härligt!


Idag är en sådan dag som det känns som om jag inte har gjort någonting men om jag tänker efter blir det en del. Kolla; crosstrainern 30 minuter inledde dagen. Sedan följde dusch, frukost, Lions, annan loppis, handlade på Ica, lunch, läste en stund, tvättade ett antal maskiner, hjälpte dottern spika och skruva upp saker på hennes rum, lagade middag, lämnade sonen hos kompis i Färlöv, tömde tvättmaskinen igen, tog ett glas vin :-) och nu skriver jag. En ganska lugn lördag. Att jag tog mig tid att läsa tycker jag är det bästa idag. Just nu håller jag på med "Alfahannen", så himla bra!


Imorgon ska jag först kolla när sonen spelar hockey i Kristianstad och sedan ska jag skjutsa och vara moraliskt stöd åt dottern som ska på audition till Lunds dans- och musikalgymnasium. Självklart följer "Alfahannen" med i väskan.


I bakgrunden har jag på Körslaget. Jag älskar det programmet. Mest för att jag blir SÅ sugen på att sjunga själv. Men, det finns inte riktigt tid för det just nu. Det tar jag någon annan gång i livet.


Ha en härlig lördagskväll! Själv ska jag sjunka ner i soffan. Ett glas vin och Millenium-programmet klockan nio. Mmmmm

Av petrasperspektiv - 19 mars 2010 19:30

Idag hade jag ett ärende bort till lågstadiet och när jag kommer in i ett av klassrummen ska de precis börja med "Röris", ett litet gympapass. Några av barnen frågar om inte jag vill vara med. Självklart ville jag det. Det var bara att slänga av sig kappan och kasta sig in i röriset. En kille förbarmade sig extra mycket över mig och hjälpte mig med rörelserna. När jag inte fattade riktigt frågade jag honom hur jag skulle göra. En förnumstig flicka påpekade att man faktiskt inte fick prata under Röris. Då tittar en cool lite kille på min andra sida på henne, sätter händerna i midjan och säger: "Men hallå! Hon får. Hon är ju rektor!". Som sagt, en riktigt cool kille:-)


I eftermiddags var jag och barnen i stan och kollade lite på skor. Till slut hittade både sonen och dottern såna de gillade. Jag sprang inom blomsteraffären och köpte härliga vårblommor och påskris. Vi avslutade allt med en liten fika på Ritz. En riktigt härlig eftermiddag alltså.


Nu har vi precis ätit fajitas och jag har tagit ett glas vin, inte äckligt...


Snart är det Let´s Dance. Perfekt fredagsunderhållning. Ett sånt program man kan titta på utan att behöva anstränga sig.


Ha det gott alla!

Av petrasperspektiv - 18 mars 2010 19:35

Dags för en lägesrapport:

1. Jag har ett kontor. Ett litet, nästan utan möbler. De möbler jag har klassade A (handläggare) som möbler med bäst-före-datum från 70-talet. Det ekar när man pratar där inne. Men, som den andra handläggaren C sa: " Du har i alla fall en ny sax". Det är rätt, man får vara glad för det lilla;-). I vilket fall som helst så kommer det att bli jättefint om en sisådär 4-5 veckor. Då kommer det att vara skitsnyggt. Då får alla som vill komma och titta. Jag kanske ska ta såna där före och efter bilder...

2. Jag vågar svara när det ringer. Jag kan kanske inte svaret på den ringandes fråga men jag vet åtminstone vem jag ska fråga. A, alltid A. Hon har stenkoll på allt!

3. Dottern skriver blogg på Sölvesborgs hemsida. Det är stort.

4. Igår korsades makens och mitt jobb. Några skumma människor hade varit på min arbetsplats. Jag tyckte jag kände igen namnen. Ringde maken som bekräftade. Idag har det varit en del samtal på arbetet. Ordningsmakten har kommit de skumma människorna ännu närmre. Watch out alla skumma! Vi samarbetar grymt bra:-)

5. Det heter förskola, inte dagis. Hur j-a svårt ska det vara? Redan när jag pluggade till förskollärare 1990 hette det förskola. Hur många år behövs för att kalla det för sitt rätta namn. Eller kan vi ju ändra alla andra namn och göra dem lite gulligare och samtidigt sänka statusen ytterligare. Varför inte skolis, polisis, sjukis, tullis...

6. Imorgon är det fredag. Då ska jag nog lyxa till det med något gott. Har varit sjukt disciplinerad hela veckan.

7. Om någon vill köpa kakor av 9A och fortfarande inte har gjort det då finns det möjlighet att göra det via mig. Imorgon ska jag få in alla listor och sedan ska helgen ägnas åt att räkna ihop beställningarna. Nästa vecka ska vi bo tillsammans med några hundra kakburkar. Känn på den ni som kanske oxå tänker på bikinin...


Av petrasperspektiv - 17 mars 2010 19:26

Inatt vaknade jag vid ett, halv två nånting. Jag tittade på klockan och la mig tillrätta för att, som vanligt, somna om omedelbart. Men, så blev det inte. Det känns som om jag varit vaken sedan dess. Förmodligen slumrade jag lite till och från under resten av natten men någon djupsömn blev det inte. Fast jag har klarat dagen förvånandsvärt bra ändå. Men nu är det lite grusigt i ögonen.


Imorse var vi uppe och sjöng för dottern. Det var lika vackert som vanligt:-) Sedan fick hon en massa presenter som hon glatt öppnade medan vi andra halvdött tittade på. Hon verkade nöjd med sakerna. Nu är hon iväg och dansar och beräknas vara hemma halv tio (!) så då får det bli tårta.


Som stolt mamma måste jag ju berätta att hon fått i uppdrag att skriva en blogg på Sölvesborgs kommuns hemsida om klassens arbete med musikalen. Det kommer att bli jättebra. Hon är född till att skriva den ungen.


Nu ska jag tjata lite på den andra ungen om att träna på de oregelbundna verben. Problemet är bara att jag just nu befinner mig på minus på hans tycka-om-skala... Det gör jag ganska ofta känns det som.


Ha det bra alla!




Av petrasperspektiv - 16 mars 2010 19:20

Jag fick en positiv kommentar på gårdagens blogginlägg. Ida, den mest positiva av alla, hade skrivit små käcka tillrop. Men Ida, för det första är det löjligt enkelt att förklara varför man inte tränar, "tyar inte". För det andra, man viftar inte med en liten hemlis så där bara utan att ge en ledtråd. Jag håller ju på att dö av nyfikenhet!

Idag har jag jobbat mig igenom en gigantisk "Att-göra-lista". Har jag berättat att jag är beroende av listor. Det är förmodligen någon diagnos kopplat till det men det är i alla fall sån jag är.Om vi till exempel ska iväg på semester och ska packa husvagen så far jag bara omkring och drar i allt möjligt och följden blir att jag packar med nästan allt som finns i huset. Trots det får jag ångest och är säker på att jag har glömt något. Så, för att slippa det skriver jag listor som jag stryker efter hand på. På så vis blir jag organiserad och jag glömmer inget. När allt är struket är det klart och jag kan släppa det. Så skönt!

Idag var jag på Shack Matt UTAN att handla. Det har knappast aldrig hänt. Fast jag handlade ju i lördags.

Imorgon fyller dottern år. 16! Shit, var försvann de åren?! Jag känner mig ju för fasen som 16 själv ibland...

Nu ska jag prata med mina barn som äntligen kommit hem. Maken tokjobbar över. Han har fått korn på riktiga bovar och det går han igång på. Det är då han älskar sitt jobb.

Av petrasperspektiv - 15 mars 2010 20:20

Oj då vad den här dagen sprang iväg. Det känns som om jag hunnit med en miljon grejer...

Imorgon tänker jag hinna med ännu fler för niorna har nationellt prov i engelska på svenskatimmarna och då får jag lite extra fixatid.


Har ni märkt att det är ljust ute, både när man vaknar, i alla fall när jag vaknar, och när man kör hem ifrån jobbet. Härligt! Det går åt rätt håll.


Om ett par månader ska jag ju som sagt i bikinin så idag har jag börjat mitt nya liv, för tusende gången eller nåt. Jag kickstartar med någon dricka, typ Nutrilett fast ett annat märke. Det har faktiskt gått ganska bra. Men det brukar det göra åtminstone till dag 3. Det är då det brukar bli jobbigt. Det blir det förmodligen den här gången med. Det är då ni ska föra över positiv energi till mig, Okej?


Idag var inte den mest kreativa bloggskrivardagen känner jag. Det finns inga idéer. Återkommer imorgon. Förhoppningsvis i bättre form då.


Av petrasperspektiv - 14 mars 2010 14:06

Melodifestivalen slutade inte som jag ville igår. Vi kommer att skicka iväg ett bidrag som sjungs genom näsan...suck.

Familjen var rörande överens om att det INTE var rätt låt som vann. Det var faktiskt till och med så att vi redan innan sagt att det var så bra låtar i startfältet att det faktiskt inte spelade någon roll vilket som vann bara det inte blev Annas. Jaja, jag är ju i alla fall marginellt mer mogen än maken så jag kan rycka på axlarna och skita i vilket men han var riktigt upprörd. Det är vinnarskallen i honom. När han nu anser att vi är chanslösa i Norge kan vi lika gärna lägga oss ner och dö. Eller i alla fall strunta i att delta. Sån är han. Men det gick över. Idag skiter nog han också i vilket.


En liten fika med bästa vännen J har hunnits med idag. Väldigt trevligt. Vi hann avhandla en hel del. Dessutom råkade jag höra när de som satt vid bordet bredvid diskuterade ljudnivån när deras tonåringar har sex. Shit, vilket samtal att råka höra. Det var svårt att låta bli att lyssna. Till och med omöjligt. Jag kände att fick veta lite mer än vad jag ville...


Den stora frågan idag är om jag ska göra något vettigt eller om jag ska låta bli. Det känns rättså behagligt att inte ha större problem än så.


Tjipp och hej!



Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards