petrasperspektiv

Alla inlägg under oktober 2010

Av petrasperspektiv - 23 oktober 2010 11:51

Jag fick absolut ingen respons på min krönikefråga men jag ger inte upp så lätt. Nixelipix.


Nästa grej jag behöver få lite upplysningar kring är hur man smartast och billigast tar sig till Barcelona. Jag och tjejgänget ska dit i maj och ska planera lite kring det på fredag. Min fråga är alltså vilket flygbolag som är bäst att åka med och om någon har förslag på något bra lägenhetshotell eller för all del hotellrum med plats för fyra. Någon som vet?


Nu ska vi ladda med lite för tidig lunch innan vi drar till Kallinge. Hockeydags!

Av petrasperspektiv - 22 oktober 2010 19:18

Jisses vad veckorna flyger iväg! Det är ju i och för sig trevlig med helg men för varje vecka som flyger iväg blir jag ju dessutom äldre. Och ser man det så är det inte så himla bra att veckorna passerar så fort. Men, vad kan man göra åt det? Absolut ingenting så det är lika bra att sluta fundera.


Idag följde dottern med mig och och gick (!!!). Det händer inte så ofta. Hon brukar ha diverse undanflykter för att slippa men idag tror jag chokladen som skulle inhandlas på Ica på vägen hem lockade så pass mycket att hon var beredd på att lämna hemmet för en blåsig stund ute.


Sonen kom hem idag och gnällde och gnölade över att han nog skulle strunta i fotbollsträningen med kändisen han är på varje fredag. Varför, undrade så klart maken och jag. Ahmen det är ju så kallt, var svaret. Jo, det är ju i och för sig sant men vi föreslog att han började använda långa träningsbyxor, mössa och vantar istället för shorts och tröja så kanske rätt mycket löser sig av sig självt...


Vid middagsbordet lyfte jag frågan om sommarsemester nästa år. De flesta barn gillar att åka på semester men inte sonen. Han suckade bara och sa: Måste vi åka nånstans? Det är faktiskt inte så kul... Om man nu inte hade känt till hans skeptiska inställning till flyg kunde man ju tro att han inte gillar att umgås med sin familj. Vi som är såååå trevliga:-)

Av petrasperspektiv - 21 oktober 2010 16:18

Idag är bloggplatsen gul. Varför vet jag inte men det är rätt coolt.


Idag for jag ifrån jobbet lite tidigare för att köra ner och köpa en biljett av några elever som står vid Ica och säljer såna. Gissa om jag glömde det och körde hem? Jajamensan, trött i huvudet...


Ibland lyckas man med sin undervisning och ibland misslyckas man. Idag misslyckades jag, lite. Vi började arbeta med krönikor idag och jag hade så klart letat fram flera stycken som vi skulle läsa och diskutera och använda som "mall" för att eleverna ska lära sig skriva egna krönikor. Men, krönikor är ju ganska personligt skrivna och de bygger väldigt mycket på att man har den svenska kulturella förståelsen och det har ju inte alla elever. Jag kan berätta att det var mer än en text jag fick rata för att de helt enkelt var för svåra. Tänk så fel det kan bli. Jag tänkte inte alls på det när jag valde texterna utan fokuserade mer på att hitta krönikor som var lättsamma och roliga att läsa. Och det var de ju, för mig...You can call me pucko;-)


Nu lagar min man mat. Han är bäst! Innan idag har han veckohandlat och städat. Ni fattar. Han är bäst!


Av petrasperspektiv - 19 oktober 2010 18:51

Jag har nyss börjat läsa om hundraåringen som gick ut genom fönstret och försvann och idag fick jag Vårlik av snälla L som piskat sin make att läsa som en galning för att jag skulle få låna boken;-)och nu får jag tilt i huvudet. Ska jag avbryta hundraårsläsningen och flika in med Vårlik eller ska jag tokläsa hundaråringen innan jag ger mig på Vårlik? Ajamen ni fattar vilket svårt beslut! Jag får grunna på det ett tag.


På torsdag ska jag börja arbete med genren krönika med mina nior. Jag har en del bra krönikor vi ska gå igenom och läsa för att få en uppfattning om hur de är upplagda men om nån av er som läser detta har ett förslag på en krönikör som skriver texter som passar niondeklassare kan ni väl skriva det i kommentarsfältet. Det vore riktigt hyggligt!



Av petrasperspektiv - 18 oktober 2010 19:21

Dotterns lärare undrarde om jag ville se dotterns frånvaro hittills under terminen. -"Eeehh, ja det kan jag väl men jag vet redan att hon var borta två lektioner när hon var hos tandläkaren i Karlshamn", var mitt svar. Det var också exakt de två lektionerna som var markerade som frånvaro. Fatta vad lyckligt lottad man är när man vet att man kan lita på sin unge till 100%. Duktig unge. Precis som vanligt skulle hon vara mer muntligt aktiv dock. Det säger de varje gång men herregud, även solen har sina fläckar!


Till något HELT annat: Jag stör mig på framförallt tre saker i skrivna alster.

Det är:

1. Särskrivning, sjukt irriterande.

2. När man börjar varje ord i en rubrik med stor bokstav. Så gör man i engelskan, inte i svenskan.

3. När man skriver ägandeform som i engelskan med ett ´s, t.ex Tony´s istället för Tonys.

Framförallt är det viktigt att vi i skolvärlden kan skrivreglerna, tycker i alla fall jag. Så klart kan man inte kunna alla och det finns olika skrivgenrer med olika krav på korrekthet men i officiella dokument som ska skickas vidare tycker jag att det är viktigt att vi i skolans värld föregår med gott exempel.

Japp, det var dagens lilla moralkaka.

Av petrasperspektiv - 17 oktober 2010 21:39

...på Rallybrudar-tiden. Fy för alla mansgrisar och pissig kvinnosyn. Usch, usch, usch. Jag hade förmodligen blivit stenad. Eller nej, nu var jag visst i fel tid.


Dagens Maxi-runda gjorde mig två kuddar rikare. Superflotta ligger de i vår bautasoffa nu.


Imorgon ska jag och dottern på hennes första utvecklingssamtal på gymnasiet. Måtte det nu vara vettigt! Ja, att dottern är vettig och sköter sig alldeles ypperligt det vet jag redan men om samtalet är oproffsigt utfört så kommer jag att bli så besviken och sur. Håll tummarna.



Av petrasperspektiv - 17 oktober 2010 16:57

Utan huvudvärk! Halleluja! Fy så trist att ha ont nånstans. När jag skriver det kommer jag att tänka på dem som har ständig värk eller lider av något riktigt allvarligt. Hur starka är de? Jag blir ju gnällig av att ha huvudvärk i fyra dagar...Skärpning Petra.


Sicken slappesöndag detta har varit. Precis vad jag behöver. Lite tvätt och en hel hög med stryktvätt har hunnits med men vad gör väl det om man har riggat upp framför tv:n. När jag strök hann jag se ett debattprogram och ett program om hur sjukt lätt det är att hacka sig in i folks datorer. Under första programmet störde jag mig mest på programledaren som så uppenbart var ute efter vissa, speciella svar och kvickt ströp de inlägg som inte passade hennes plan. Bjud inte dit  folk om du ändå inte vill lyssna på dem tycker jag. Under andra programmet fick jag mest ångest. Vi har världens mest oskyddade system, tror jag. Jag behöver hjälp!


Nu är mitt favoprogram på tv, I love språk. Synd bara att jag aldrig hinner se färdigt det. Snart ska dottern baletta igen och jag säger bara: Maxi, here I come! Undrar vad jag ska handla idag...

Av petrasperspektiv - 16 oktober 2010 18:00

av att ropa att maten är klar och sedan händer...ingenting. maken och jag har hunnit äta, jag har dukat av, facebookat, pratat en halvtimme med M men fortfarande ingen son i antågande. Nu tänker jag plocka undan och så får han väl svälta eller nåt. Eller plocka fram maten igen. Han är ju ändå 13 och fullt frisk så det ska nog gå bra.


Dagen har tillbringats med broren och hans familj. En stund var vi här hemma och åt och fikade och en stund var vi ishallen och såg sonen och laget spela hockey.


Nu börjar det skymma och jag funderar på om jag ska gå en runda eller om jag ska börja läsa en ny bok. Man kan ju gå imorgon...


Nya livet går toppen. Idag tittade jag på när de andra åt äppelkaka. Känn på den.


När jag pratade med M sa hon att det var jättemånga som hade ont i huvudet nu. Bra! Då är det inte min livsstil det är fel på, bara nån konstig bacill som kommer att ge sig av snart.


Om C läser detta undrar jag om vi ska ut o gå imorgon bitti. Svara mig innan imorgon bitti;-)


Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards