petrasperspektiv

Alla inlägg den 24 juli 2011

Av petrasperspektiv - 24 juli 2011 09:29

Hmm, det är många tankar som snurrar i huvudet nu. För det första tänker jag massor på det som hänt i Norge. Dels som medmänniska men också som förälder. Tänk att skicka iväg sitt barn på ett läger, ett läger för engagerade ungdomar med kloka åsikter, och aldrig få träffa det igen på grund av en idiot som kränker hela demokratin genom sitt agerande. Att han dessutom gör det i en polisuniform gör det hela än värre.


Jag lyssnade på Göran Häggström och Lars Ohly nyss på tv och det de tyckte stämmer väl överens med mina egna tankar och jag fick också bekräftat en sak jag och dottern har diskuterat vid ett flertal tillfällen. Och det är att man ALLTID ska säga emot när någon uttrycker sig nedsättande eller kränkande eller fördomsfullt om andra människor på grund av kultur, religion eller sexuell läggning. Både jag och dottern avskyr när andra uttrycker generaliserande och fördomsfulla saker men vi har också konstaterat att det inte alltid är läge att säga något. Särskilt jobbigt är det när det är människor vi faktiskt tycker om som säger dem...


Jag skulle kunna skriva en uppsats om detta men med detta sagt är jag ändå nöjd. Jag vet vad jag tycker. Jag tror, på riktigt, på alla människors lika värde. Som alla andra människor har jag fördomar men jag försöker arbeta bort dem och jag vet att med logiskt tänkande och kloka resonemang så kan vi få bort en hel del av alla fördomar som cirkulerar.


För att avsluta med något roligt kan jag berätta att vi var hos J och M med barn igår kväll och jisses vad roligt vi hade. Först fick vi fantastisk mat och god dryck sedan spelade vi kort, först Plump och sedan Chicago och jag kan ju inte direkt påstå att det gick jättebra men kul var det!


Idag blir det golf på tv:n och eventuellt golf på riktigt, om vädret är på vår sida alltså. Förmodligen måste jag springa också. Något smarthuvud på jobbet (jag;-) har kommit på att vi ska springa iForm-loppet den 30/8. Suck... Det lät som en bra idé innan:-)

Presentation

51 år, mamma, fru, lärare, rektor, chef, vän, coach med sjuk humor och ett hjärta som klappar för alla som på något sätt är utsatta. Gillar det mesta som förgyller livet.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards